مالتودکسترین یک کربوهیدرات سریع الهضم است، که اغلب در نوشیدنی ها و تنقلات ورزشی برای ورزشکاران مورد استفاده قرار می گیرد. برای بدنسازان و سایر ورزشکارانی که سعی در افزایش وزن دارند، مالتودکسترین می تواند منبع خوبی برای دریافت کالری سریع در حین یا پس از تمرین باشد. در این بلاگ از سری وبلاگ آوا شیمی صبا در رابطه با کاربردهای مالتودکسترین بیشتر می خوانیم. همچنین برای خرید مالتودکسترین از سایت آوا شیمی شما را در انتها راهنمایی خواهیم کرد.

مالتودکسترین چیست و چگونه ساخته می شود؟

مالتودکسترین یک پودر سفید است که از گیاهان فرآوری شده و ساخته شده از ذرت، برنج، نشاسته سیب زمینی یا گندم است. رای تهیه آن ابتدا نشاسته ها پخته می شوند و سپس اسیدها یا آنزیم هایی مانند آلفا آمیلاز باکتریایی پایدار در برابر حرارت اضافه می شود تا بیشتر تجزیه شود. پودر سفید به دست آمده محلول در آب بوده و طعمی خنثی دارد. مالتودکسترین ها ارتباط نزدیکی با مواد جامد شربت ذرت دارند و تنها تفاوت آن ها میزان قند آن هاست. هر دوی آن ها تحت فرآیند هیدرولیز قرار می گیرند، در یک فرآیند شیمیایی به منظور کمک به تجزیه بیشتر به آن آب اضافه می شود. با این حال، پس از هیدرولیزاسیون، مواد جامد موجود در شربت ذرت حداقل ۲۰ درصد قند دارند و این در حالتی است که مالتودکسترین حاوی کمتر از ۲۰ درصد قند است.

ارزش غذایی مالتودکسترین

مالتودکسترین در هر گرم 4 کالری دارد، همان مقدار کالری که ساکاروز یا شکر معمولی دارد. بدن شما مانند شکر، می تواند مالتودکسترین را به سرعت هضم کند، از این رو اگر به افزایش سریع کالری و انرژی نیاز دارید، مفید است. با این حال، شاخص گلیسمی مالتودکسترین بالاتر از قند بوده و از 106 تا 136 متغیر است. این بدان معنی است که این ماده می تواند سطح قند خون شما را خیلی سریع افزایش دهد.

کاربرد مالتودکسترین

بیشترین کاربرد مالتودکسترین به عنوان یک ماده افزودنی خوراکی در صنایعی مانند صنعت غذا و دارو و تولید مکمل های ورزشی است. این ماده به دلیل ویژگی هایی مانند کمک به بهبود قوام مواد تشکیل دهنده و کمک به بهتر شدن بافت و طعم غذا و همچنین به منظور بالا بردن ماندگاری محصول در این صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. تولید این ترکیب، ارزان و مقرون به صرفه است. بنابراین برای تهیه محصولات غلیظ مانند پودینگ های فوری، ژلاتین و سس سالاد استفاده می شود. همچنین می توان آن را با شیرین کننده های مصنوعی ترکیب کرد.

از دیگر کاربردهای این ماده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیرین کردن محصولاتی مانند کنسرو میوه ها، دسر و نوشیدنی های پودری
  • قوام دهنده در محصولات مراقبت شخصی مانند لوسیون و محصولات مراقبت از مو

کاربرد مالتودکسترین

آیا مالتودکسترین برای انسان بی خطر است؟

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مالتودکسترین را به عنوان یک افزودنی غذایی بی خطر تائید کرده است. اگر به دیابت یا مقاومت انسولینی مبتلا هستید، یا اگر پزشک شما رژیم کم کربوهیدرات را برای شما توصیه کرده است، باید هر ماده غذایی حاوی این ترکیب را که می خورید در کل کربوهیدرات های روزانه خود مورد محاسبه قرار دهید. مالتودکسترین معمولا در مقادیر کم در مواد غذایی وجود دارد و تاثیر قابل توجهی در مصرف کلی کربوهیدرات شما نخواهد داشت. به طور کلی مصرف مقادیر بسیار اندک این ماده برای افراد سالم بی خطر است، اما افراد مبتلا به دیابت به دلیل شاخص گلایسیمک بالای آن باید بسیار مراقب باشند. همچنین در صورت پیروی از رژیم غذایی فاقد گلوتن می توانید با خیال راحت این ماده را مصرف کنید، زیرا طی فرآوری مالتودکسترین به یک ماده عاری از گلوتن تبدیل می شود.

عوارض

با این که این ماده از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا بی خطر شناخته شده است، می تواند عوارضی به دنبال داشته باشد.

عوارض مالتودکسترین به شرح زیر است:

  • افزایش قند خون
  • اختلالات گوارشی
  • ایجاد کلسترول بالا
  • سرکوب رشد پروبیوتیک ها
  • افزایش وزن به دلیل ایجاد حس گرسنگی کاذب
  • ایجاد واکنش های آلرژیک مانند خارش، تهوع، سرگیجه و …

فواید مصرف مالتودکسترین چیست؟

برخی از افراد مبتلا به هیپوگلیسمی مزمن، از مالتودکسترین به عنوان بخشی از درمان منظم خود مصرف می کنند. از آنجا که این ترکیب باعث افزایش سریع قند خون می شود یک درمان موثر برای افرادی است که برای حفظ سطح قند خون طبیعی تلاش می کنند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد تخمیر مالتودکسترین در روده می تواند به عنوان یک عامل موثر در جلوگیری از سرطان روده بزرگ عمل کند. این ماده تاثیرات مثبتی بر هضم کلی مواد غذایی دارد و عملکرد روده مانند زمان انتقال مواد غذایی از روده بزرگ دارد. همچنین حجم مدفوع و قوام مدفوع را بهبود می بخشد.

فواید استفاده از مالتودکسترین در بدنسازی

فواید استفاده از مالتودکسترین در بدنسازی

برای بدنسازان و سایر ورزشکارانی که سعی در افزایش وزن دارند این ماده می تواند منبع خوبی برای کالری فوری در طول یا بعد از تمرین باشد. چرا که مالتودکسترین یک کربوهیدرات زودهضم است و اغلب در نوشیدنی های ورزشی و میان وعده های ورزشی برای ورزشکاران گنجانده می شود. برای بدنسازان و سایر ورزشکارانی که سعی در افزایش وزن دارند این ماده می تواند منبع خوبی برای کالری فوری در طول یا بعد از تمرین باشد.

از آنجا که مالتودکسترین کمتر از سایر کربوهیدرات ها برای هضم به آب نیاز دارد برای دریافت کالری فوری بدون دهیدراته کردن بدن مفید است. همچنین مکمل های مالتودکسترین می توانند به حفظ قدرت بی هوازی در هنگام ورزش کمک کنند.

سخن پایانی:

مالتودکسترین مثل شکر و انواع کربوهیدرات ‌های ساده، می‌ تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد، اما نباید آن را به عنوان غذای اصلی در رژیم غذایی قرار داد. به خصوص برای افراد مبتلا به دیابت و کسانی که به تناسب اندام خود می اندیشند. جهت خرید و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مالتودکسترین می توانید به  وب سایت آوا شیمی صبا مراجعه نمایید. و یا با کارشناسان ما تماس حاصل کرده تا از راهنمایی های خرید و … استفاده لازم را ببرید. شرکت آواشیمی صبا، برند معتبر وارد کننده مواد اولیه دارویی است و دارای سابقه ای طولانی و برجسته در زمینه واردات مواد اولیه دارویی می باشد.