در این سری از مطالب وبلاگ آواشیمی صبا قصد داریم شما را با کلسیم دی پانتوتنات و موارد مصرف آن آشنا سازیم. کلسیم دی پانتوتنات یک قرص ویتامینه است که جهت رفع کمبود ویتامین B5 مورد استفاده قرار می گیرد. در مطلب پیش رو به معرفی کلسیم دی پانتوتنات و بررسی موارد مصرف و عوارض جانبی آن می پردازیم.

کلسیم دی پانتوتنات چیست؟

ویتامین B5 در میزان های متفاوت تقریبا در تمامی غذاها موجود می باشد. این ویتامین که با نام اسید پانتوتنیک نیز شناخته می شود در فرآیند تولید کوآنزیم آ نقشی کلیدی ایفا می کند. این ماده همچنین در فرآیند متابولیسم کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها نیز موثر می باشد. وجود این ویتامین در پروسه سنتز هورمون ها نیز ضروری است. علاوه بر این، ویتامین B5 موجب رشد و افزایش مقاومت پوست و غشاهای مخاطی نیز می شود.

میانگین نیاز روزانه بدن انسان به این ویتامین حدود پنج میلی گرم است. البته این میزان برای نوزادان حدود دو میلی گرم و برای زنان شیرده حدود هفت میلی گرم در روز می باشد. همانطور که گفتیم این ویتامین در درصدهای متفاوت تقریبا در تمامی مواد غذایی موجود است. اما غلات و دانه های روغنی منابع اصلی آن می باشند.

شما میتوانید برای خرید کلسیم دی پانتوتنات به وب سایت آواشیمی مراجعه کنید.

در ادامه به معرفی موارد مصرف قرص کلسیم دی پانتوتنات و همچنین بررسی عوارض جانبی آن می پردازیم.

کلسیم دی پانتوتنات

موارد مصرف کلسیم دی پانتوتنات

یکی از شایع ترین موارد مصرف قرص کلسیم دی پانتوتنات جهت رفع علائم افسردگی و اضطراب می باشد. زیرا ویتامین B5 تاثیر بسزایی در تنظیم هورمون های مرتبط با خلق و خو دارد. همچنین درمان و بهبود اختلالات کم توجهی و بیش فعالی نیز از دیگر موارد مصرف این ماده هستند. این ویتامین علاوه بر اینها می تواند جهت رفع بی خوابی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

از دیگر کاربردهای مهم این ماده می توان به جلوگیری و بهبود ریزش مو و همچنین جلوگیری از سفیدی زودرس مو اشاره نمود. ویتامین B5 از طریق تعدیل فعالیت ها به محافظت از رنگدانه های فولیکول های مو کمک می کند و باعث جلوگیری از تغییر رنگ موها می گردد. همچنین کمک به کاهش چین و چروک پوست نیز از دیگر خواص این ویتامین است. این ماده به دلیل برخورداری از این خواص معمولا در تولید مواد آرایشی و بهداشتی مرتبط با مراقبت از پوست و مو و علی الخصوص شامپوها مورد استفاده قرار می گیرد.

ویتامین B5 همچنین یکی از ملزومات اساسی برای داشتن یک سیستم ایمنی سالم است. در نتیجه مصرف قرص کلسیم دی پانتوتنات جهت تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کاربرد دارد. کمک به درمان و بهبود عارضه هایی چون یبوست، عفونت های تنفسی و زخم های پوستی از دیگر خواص این ماده هستند. این ماده علاوه بر این در بهبود عملکرد ورزشی، افزایش استقامت بدن و بهبود مشکلات قلبی نیز موثر واقع می شود.

عوارض جانبی کلسیم دی پانتوتنات

مصرف کلسیم دی پانتوتنات در دوزهای معمول کاملا بی خطر می باشد. با این حال مصرف این ماده در دوزهای بیش از ده میلی گرم در روز می تواند منجر به بروز عوارض جانبی از جمله اسهال شدید، حالت تهوع و استفراغ گردد. بروز واکنش های آلرژیک پوستی از قبیل خارش، تاول و قرمز شدن رنگ پوست از دیگر عوارض جانبی محتمل این ماده هستند.

مصرف بیش از حد کلسیم دی پانتوتنات همچنین می تواند منجر به بروز مشکل در تنفس، مشکل در بلعیدن و مشکل در صحبت کردن شود. گرفتگی صدا، خس خس سینه و تورم زبان، لب ها و گلو نیز از دیگر علائم شایع می باشند.

کلسیم دی پانتوتنات 2

سخن پایانی

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره کلسیم دی پانتوتنات و موارد مصرف و عوارض جانبی آن می توانید به وب سایت آواشیمی صبا مراجعه نمایید. شرکت آواشیمی صبا، برند معتبر وارد کننده مواد اولیه دارویی است و دارای سابقه ای طولانی و اعتباری انکارناپذیر در این زمینه می باشد و بالاترین کیفیت و بهترین خدمات را در این خصوص عرضه می نماید.