در این سری از مطالب وبلاگ آواشیمی صبا قصد داریم شما را با پلی سوربات و کاربردهای صنعتی آن آشنا سازیم. در ادامه فواید این ماده را که در دسته امولسی فایرها قرار می گیرد را نیز معرفی خواهیم کرد.

پلی سوربات چیست؟

پلی سوربات یک ترکیب شیمیایی متشکل از اتم های کربن، هیدروژن و اکسیژن است. این ماده در دمای اتاق دارای شکل ظاهری مایع روغنی زرد رنگ است. مهمترین ویژگی این ماده توانایی مخلوط کردن آب و روغن است. پلی سوربات در واقع یک امولسی فایر است و در آب، اتانول، متانول، تولوئن و اتیل استات قابل حل می باشد. همچنین این ماده با نام توئین هم شناخته می شود. این ماده به سبب خاصیت های پرشماری که دارد در طیف گسترده ای از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به معرفی خاصیت ها و فواید این ماده و همچنین کاربردهای صنعتی آن می پردازیم.

فواید پلی سوربات

همانطور که گفتیم پلی سوربات نوعی امولسی فایر است و قادر است طیف وسیعی از امولسیون های روغن در آب و آب در روغن را ایجاد نماید. این ماده دارای خاصیت پایدارکنندگی است و می تواند جهت حفظ و افزایش قوام محصولات مختلف و خصوصا سوسپانسیون ها به کار گرفته شود. این ماده یک حل کننده فوق العاده قدرتمند است. علاوه بر این می تواند موجب افزایش حلالیت یک ماده در ماده دیگر شود. همچنین می تواند به عنوان عامل همگن کننده، مرطوب کننده و مخلوط کننده نیز مورد استفاده قرار گیرد. استفاده به عنوان عامل اصلاح کننده ویسکوزیته نیز یکی دیگر از خواص این ماده می باشد.

پلی سوربات دارای سطح پایداری بسیار خوبی است. این ماده در طیف وسیعی از pH های مختلف از پایداری کامل برخوردار است. از این ماده همچنین می توان جهت بهبود میزان نفوذ به پوست برای محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده نمود.

خاصیت ضد استاتیک، ضد کف، رنگ دهی و بهبود طعم از دیگر خواص پلی سوربات یا توئین می باشند.

پلی سوربات 1

کاربردهای صنعتی پلی سوربات

پلی سوربات با توجه به خاصیت ها و فواید گسترده ای که به آن اشاره کردیم در طیف متنوعی از صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه به مهمترین کاربردهای صنعتی آن خواهیم پرداخت.

صنایع غذایی:

پلی سوربات به عنوان عامل حل کننده و امولسی فایر در تولید انواع گوناگونی از مواد غذایی از جمله نان، شکلات و کیک مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از آن به عنوان عامل ضد کف در تولید پنیر و مخمر نیز استفاده می شود. علاوه بر اینها از این ماده به عنوان عامل همگن کننده در تولید ترشی و همچنین مکمل های ویتامین نیز استفاده می گردد. اما یکی از مهمترین کاربردهای صنعتی پلی سوربات استفاده از آن در تولید بستنی می باشد. این ماده هم به عنوان ماده کمکی جهت افزایش نرمی بستنی و هم به عنوان عامل بازدارنده در برابر آب شدن بستنی در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از آنجا که این ماده نوعی امولسی فایر است می تواند چربی و آب بستنی را به شکل پایدار در کنار یکدیگر نگه دارد.

صنعت داروسازی:

پلی سوربات به عنوان عامل پایدار کننده در تولید سوسپانسیون ها و امولسیون های دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از آن به عنوان عامل روان کننده در تولید قطره های چشمی نیز استفاده می شود. این ماده نوعی محافظ بیولوژیکی است و از بروز آسیب به مولکول های پروتئین در محصولات دارویی جلوگیری می نماید. در نتیجه از آن جهت جلوگیری از رسوب پروتئین در داروهای مختلف استفاده می گردد. این ماده علاوه بر این مقاومت داروها در برابر نور را نیز افزایش می دهد. همچنین از آن به عنوان آنتی ژن در ساخت واکسن های گوناگون نیز استفاده می گردد. این ماده در ساخت داروی تنظیم استروژن نیز به کار گرفته می شود.

صنایع آرایشی و بهداشتی:

از پلی سوربات به طور گسترده در تولید انواع مختلف محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می گردد. از جمله این محصولات می توان به صابون، شامپو، انواع کرم، لوسیون ها، ریمل، رژ لب، سایه چشم، رنگ مو، خط چشم، لایه بردار، دهان شویه و خوشبو کننده های صورت اشاره نمود.

علاوه بر موارد فوق از پلی سوربات در تولید قیر و صنعت ساختمان سازی، تولید کاتالیست های نانو مگنت، تولید پلاستیک و همچنین تولید انواع شوینده های صنعتی نیز استفاده می گردد.

انواع توئین

همانطور که می دانید، پلی سوربات یا توئین انواع مختلفی دارد که می توان به موارد زیر از آن ها اشاره کرد:

پلی سوربات 20، پلی سوربات 60، پلی سوربات 80.

تفاوت تویین 20 و 80 و انواع مختلف پلی سوربات ها از نیمه جامد (پلی سوربات 60) تا مایعات چسبناک ( پلی سوربات 20 و 80) زیاد است، که به تنوع شیمیایی در طول فرایند فرمول اجازه می دهد. از دیگر تفاوت های این محصولات می توان به تعادل آبدوست لیپوفیل منحصر به فرد آنها (HLB) اشاره کرد که از ۱۴.۹ تا ۱۶.۷ (به ترتیب 60 و 20) متغیر است. به همین دلیل کاربرد تویین 20 بیشتر است. این مقدار HLB می تواند ابزاری مهم برای شروع ارزیابی های اولیه برای امولسیون سازی روغن در آب باشد و مجموعه گسترده ای از امکانات فرمولاسیون، از امولسیون های آب در روغن گرفته تا روغن در آب ، قابل دستیابی است.

پلی سوربات 2

امیدواریم در پایان از مطلب پلی سوربات و کاربردهای صنعتی آن استفاده لازم را برده باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید پلی سوربات می توانید به وب سایت آواشیمی صبا مراجعه کنید.

شرکت آواشیمی صبا بیش از بیست سال است که در حال فعالیت در حوزه واردات مواد اولیه صنعتی، دارویی و آرایشی و بهداشتی است و بالاترین کیفیت و بهترین خدمات را در این حوزه عرضه می نماید.