در این سری از مطالب وبلاگ آواشیمی صبا قصد داریم به معرفی ویتامین B7 (بیوتین) و موارد مصرف آن بپردازیم. در ادامه به معرفی فواید و کاربردها و موارد مصرف و همچنین معرفی دوزهای مجاز بیوتین برای گروه های مختلف خواهیم پرداخت.

ویتامین B7 (بیوتین) چیست؟

ویتامین B7 یا همان بیوتین یکی از انواع ویتامین های گروه B است. این ویتامین ها دارای نقشی بسیار کلیدی در فرآیند متابولیسم سلولی بدن هستند. ویتامین B7 که به آن ویتامین H نیز گفته می شود از ترکیب اتم های کربن، هیدروژن، نیتروژن، اکسیژن و گوگرد تشکیل شده است. این ماده در واقع نوعی کوآنزیم است که در متابولیسم اسیدهای آمینه، کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب به ایفای نقش می پردازد. این ویتامین همچنین در فرآیند سنتز ویتامین های B6 و B12 نیز نقش دارد. این ویتامین به طور طبیعی در شیر، غلات، زرده تخم مرغ و جگر موجود می باشد.

شما میتوانید برای خرید بیوتین B7 به سایت آواشیمی صبا مراجعه کنید.

موارد مصرف بیوتین

رایج ترین کاربرد بیوتین استفاده از آن جهت مقابله با ریزش مو و تقویت رشد مو می باشد. در واقع یکی از دلایل اصلی عارضه ریزش مو یا آلوپسی کمبود ویتامین B7 در بدن است. به همین دلیل از این ماده به طور گسترده در تولید شامپوها و مواد آرایشی و بهداشتی مربوط به مراقبت از مو استفاده می گردد. همچنین بسیاری از داروهای تقویت کننده مو نیز حاوی این ویتامین می باشند.

از دیگر خواص مهم بیوتین تاثیر آن در حفظ سلامت ناخن است. کمبود این ویتامین در بدن می تواند منجر به افزایش شکنندگی ناخن ها شود. به همین دلیل افرادی که دارای ناخن های شکننده هستند معمولا از مکمل های بیوتین جهت افزایش مقاومت ناخن های خود و سفت تر شدن آنها استفاده می کنند. همچنین از آنجا که این ویتامین دارای نقشی کلیدی در متابولیسم چربی می باشد می تواند در تنظیم چربی پوست و افزایش سلامتی و زیبایی پوست نیز مفید واقع گردد.

یکی دیگر از فواید بیوتین کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو می باشد. مصرف مکمل های بیوتین می تواند در تنظیم قند خون و پیشگیری از مقاومت انسولین مفید واقع شود. همچنین مصرف این ویتامین می تواند درد عصب در پاهای افراد مبتلا به دیابت را نیز کاهش دهد. از دیگر موارد مصرف دارویی این ماده در پروسه درمان بیماری ام اس می باشد. علت اصلی بیماری ام اس آسیب رسیدن به پوشش محافظ رشته های عصبی مغز و نخاع است. از آنجا که ویتامین B7 دارای نقشی بسیار مهم در تولید این پوشش محافظ است در نتیجه مصرف مکمل های این ویتامین می تواند روند پیشرفت بیماری ام اس را کند گرداند.

این ماده همچنین می تواند در کاهش گرفتگی عضلات در افراد تحت دیالیز نیز مفید واقع گردد. به همین دلیل معمولا افراد تحت دیالیز کلیه به میزان بیوتین بیشتری احتیاج دارند و مکمل های این ویتامین توسط پزشک برای آنها تجویز می گردد. کمک به درمان التهاب پوست در کودکان و همچنین کمک به درمان افسردگی از دیگر کاربردها و موارد مصرف این ویتامین هستند.

بیوتین

دوز مجاز روزانه مصرف بیوتین

به طور کلی بیوتین ماده ای کاملا بی خطر محسوب می گردد و تا بحال هیچ موردی مبنی بر مسمومیت بر اثر مصرف بیش از حد این ماده گزارش نشده است. در واقع تمامی ویتامین های گروه B محلول در آب می باشند و میزان اضافی آنها از طریق ادرار از بدن دفع می گردد. با این حال پزشکان توصیه می کنند جهت پیشگیری از بروز عوارض جانبی دوزهای روزانه زیر در مصرف این ویتامین رعایت شوند.

– دوز مجاز کودکان زیر سه سال: ١٠ تا ٢٠ ميلی گرم در روز.
– کودکان سه تا شش سال: ٢٥ میلی گرم در روز.
– کودکان سه تا ده سال: سی میلی گرم در روز.
– دوز مجاز نوجوانان: ١٠٠ تا ٢٠٠ میکروگرم در روز.
– دوز مجاز بزرگسالان: ١٥٠ تا ٣٠٠ میکروگرم در روز.
– برای زنان باردار: ٣٠ میلی گرم در روز.
– دوز مجاز زنان شیرده: ٣٥ میلی گرم در روز.

ویتامین B7

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ویتامین B7 (بیوتین) و کاربردها و موارد مصرف آن می توانید به مطالب موجود در وب سایت آواشیمی صبا مراجعه نمایید.

شرکت آواشیمی صبا با دارا بودن بیش از بیست سال سابقه درخشان در حوزه واردات مواد صنعتی، دارویی و آرایشی و بهداشتی از اعتباری انکارناپذیر در این حوزه برخوردار می باشد و بالاترین کیفیت و بهترین خدمات را در این زمینه عرضه می کند.