در این بخش از مطالب وبلاگ آواشیمی صبا می خواهیم شما را با ویتامین B3 (نیکوتینامید) و خواص آن آشنا سازیم. در ادامه به معرفی دسته نیکوتینامید و بررسی خواص و عوارض جانبی این نوع از ویتامین ها می پردازیم.

ویتامین B3 (نیکوتینامید) چیست؟

ویتامین B3 یکی از ویتامین های گروه B می باشد. این ویتامین به سه نوع تقسیم بندی می شود:

  1. نیاسین
  2. نیکوتینامید
  3. نیکوتینامید ریبوزید

با ما همراه باشید تا به معرفی نیکوتینامید و خواص و عوارض جانبی آن بپردازیم.

خواص نیکوتینامید

نیکوتینامید که با نام نیاسینامید نیز شناخته می شود یک ترکیب شیمیایی متشکل از اتم های کربن، هیدروژن، نیتروژن و اکسیژن است. این ماده که یکی از انواع ویتامین B3 است همانطور که از نام آن نیز پیداست نوعی آمید می باشد. نیکوتین آمید به طور طبیعی در مخمرها، سبزی های برگی و گوشت موجود است.

استفاده اصلی این ماده به عنوان مکمل غذایی و استفاده در تولید داروهای مراقبت از پوست می باشد. مهم ترین کاربرد دارویی نیکوتینامید استفاده از آن به عنوان مکمل جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری پلاگر است. البته به منظور مقابله با این بیماری از نیاسین نیز استفاده می شود. اما مزیت نیکوتینامید نسبت به نیاسین این است که از عوارض جانبی کمتری برخوردار است. به عنوان مثال این ماده بر خلاف نیاسین موجب بر افروختگی پوستی و گرگرفتگی پوست نمی شود.

نیکوتینامید همچنین دارای خواص گوناگون و متعددی برای زیبایی و سلامتی پوست است. از این ماده به طور گسترده جهت تولید کرم های رفع آکنه استفاده می شود. نیکوتینامید دارای خاصیت ضد چروک است و به تولید کلاژن در پوست کمک می رساند. این ماده همچنین با ایجاد یک سد چربی موجب حفظ رطوبت پوست و زیباتر شدن آن می گردد. نیکوتینامید همچنین در افزایش مقاومت پوست در برابر نور خورشید نیز تاثیر بسزایی دارد. به همین دلیل این ماده یکی از اجزای کلیدی در تولید کرم های ضد آفتاب می باشد. نیکوتینامید همچنین در بازسازی سلول های آسیب دیده پوست در اثر تابش نور آفتاب نیز موثر است.

یکی دیگر از خواص این ماده محافظت از سلول های پوست در برابر اکسیداسیون است. این ماده علاوه بر این در تنظیم چربی پوست، کمک به کاهش آثار پیری، درمان ناهنجاری های پوستی و جلوگیری از مرگ سلول های پوست موثر واقع می شود.

نیکوتینامید

عوارض جانبی و موارد منع مصرف نیکوتینامید

همانطور که گفتیم نیکوتینامید نسبت به نیاسین از عوارض جانبی بسیار کمتری برخوردار است. این ماده به طور کلی ماده ای بی خطر محسوب می شود و داروخانه ها نیز آن را بدون نسخه پزشک در اختیار مراجعان خود قرار می دهند. اما مصرف این ماده در دوزهای بالا می تواند با اثرات جانبی همراه باشد.

مصرف نیکوتینامید در دوزهای بیشتر از پنجاه میلی گرم در روز برای مبتلایان به بیماری های کبدی و افرادی که زخم های فعال پیتیک دارند با منع مصرف همراه است. همچنین زنان باردار و مادران شیرده نیز نباید از مکمل های نیکوتین آمید با دوز بالاتر از بیست میلی گرم در روز استفاده کنند. مگر اینکه این مصرف ناشی از تجویز پزشک باشد.

به طور کلی استفاده از این ویتامین برای مبتلایان به گاستریت، بیماری های کیسه صفرا، بیماری های کبدی، نقرس، زخم پیتیک و دیابت می بایست با احتیاط صورت گیرد.

شایع ترین عوارض جانبی نیکوتینامید عبارتند از: آسیب سلول های پارانشیمال کبدی، افزایش مقادیر تست های کبدی، تشدید علائم دیابت، اسهال، استفراغ، تهوع، سردرد و گیجی. مصرف این ماده در دوزهای بیش از سی میلی گرم در روز می تواند باعث قرمزی پوست گردد. این اثر معمولا با خارش، خشکی پوست و بی حسی نیز همراه می باشد.

دیگر عوارض ها

همچنین گزارش شده است که مصرف افراطی این ماده در دوزهای بسیار بالا می تواند عوارض جدی تری نیز به همراه داشته باشد. مسمومیت کبدی در دوزهای بالاتر از دویست میلی گرم در روز و هپاتیت ناگهانی نیازمند پیوند کبد در دوزهای بین سیصد تا نهصد میلی گرم در روز جدی ترین اثرات جانبی این ماده در صورت مصرف دوزهای بسیار بالا می باشد. از جمله سایر عوارض جانبی نیکوتین آمید می توان به افزایش دفع اوره در ادرار اشاره نمود. همچنین ورم لکه زرد و کیست لکه زرد نیز از دیگر عوارض جانبی این ماده هستند که البته معمولا مشاهده نمی شوند.

نیکوتینامید (ویتامین B3)

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید نیاسینامید می توانید به وب سایت آواشیمی صبا مراجعه کنید.

شرکت آواشیمی صبا با دارا بودن بیش از بیست سال سابقه در زمینه واردات مواد اولیه دارویی و صنعتی عرضه کننده بالاترین کیفیت و بهترین خدمات در این زمینه است.