در این سری از مطالب وبلاگ آواشیمی صبا قصد داریم شما را با ویتامین B2 و موارد مصرف آن آشنا سازیم. ویتامین B2 که به آن ریبوفلاوین نیز گفته می شود یکی از انواع ویتامین های گروه B می باشد که در ادامه به بررسی فواید و عوارض جانبی آن می پردازیم.

ویتامین B2 چیست؟

همانطور که گفته شد، ویتامین B2 که به آن ریبوفلاوین نیز گفته می شود یکی از انواع ویتامین های گروه B می باشد. این ماده از ترکیب اتم های کربن، هیدروژن، نیتروژن و اکسیژن تشکیل شده است. گوشت قرمز و علی الخصوص جگر، پیاز، لبنیات، تخم مرغ، حبوبات و سبوس غلات اصلی ترین منابع غذایی ریبوفلاوین هستند. این ویتامین دارای شکل ظاهری رنگدانه های زرد رنگ است و در مجاورت اشعه فرابنفش به سرعت تخریب می شود. از آنجایی که این ویتامین نیز مانند سایر ویتامین های گروه B محلول در آب می باشد لذا مقدار اضافی آن در بدن ذخیره نمی گردد و از طریق ادرار دفع می شود. در نتیجه میزان مورد نیاز این ویتامین می بایست به شکل روزانه مصرف گردد.

باید گفت که کمبود ویتامین B2 یکی از شایع ترین عارضه های مرتبط با ویتامین ها در بین انسان ها می باشد. به طور کلی هر انسان می بایست روزانه 1.3 میلی گرم از این ویتامین را از طریق مواد غذایی یا مکمل ها دریافت نماید. البته زنان باردار می بایست روزانه 1.4 میلی گرم و زنان شیرده نیز روزانه 1.6 میلی گرم از این ویتامین را دریافت نمایند.

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی فواید و موارد مصرف ویتامین B2 بپردازیم.

ویتامین B2

فواید و موارد مصرف ویتامین B2

ویتامین B2 یکی از اجزای ضروری برای متابولیسم (سوخت و ساز) بدن می باشد. این ویتامین در فرآیند هضم غذا در تجزیه کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها نقشی کلیدی ایفا می نماید. در واقع بدون مقدار مناسب و کافی این ویتامین پروسه ذخیره سازی انرژی در عضلات با مشکل مواجه خواهد شد. همچنین فقر مطلق این ویتامین می تواند به ناتوانی کامل دستگاه گوارش در هضم غذا منجر گردد. در نتیجه انرژی مورد نیاز بدن تامین نخواهد شد و پیامدهای جدی سوءتغذیه گریبان فرد را خواهد گرفت.

ریبوفلاوین همچنین در سالم نگه داشتن پوست، چشم و اعصاب نیز نقشی حیاتی بر عهده دارد. این ویتامین در حفظ و نگهداری غشای مخاطی در دستگاه گوارش و همچنین حفظ و نگهداری کبد نیز اثرگذار می باشد. علاوه بر این بدون این ویتامین عملیات جذب و فعالسازی آهن و اسید فولیک در بدن با مشکل روبرو خواهد شد. این ویتامین همچنین جهت جذب و ارائه عملکرد درست ویتامین های B1 و B3 و B6 نیز ضروری می باشد. از دیگر فواید این ویتامین می توان به تبدیل تریپتوفان به نیاسین و همچنین تولید هورمون به وسیله غده آدرنال اشاره نمود. پیشگیری از توسعه آب مروارید و تسکین و بهبود سردردهای میگرنی نیز از دیگر فواید این ویتامین می باشند.

همانطور که گفتیم کمبود ویتامین B2 یک عارضه شایع و رایج در بین انسان هاست. در نتیجه می توان گفت مهم ترین موارد مصرف این ویتامین مربوط به مقابله با کمبود آن در بدن می باشد. کمبود این ویتامین می تواند به بروز اختلال در فرآیند متابولیسم بدن، خشکی پوست، ایجاد ترک در اطراف دهان، قرمز شدن یا ترک خوردگی لب ها، گلودرد، کم خونی ناشی از فقر آهن، درماتیت اسکروتال، بروز حساسیت به نور در چشم ها، ایجاد زخم در دهان و خارش و همچنین آبریزش چشم ها منجر گردد.

عوارض جانبی

ویتامین B2 به طور کلی ماده ای بی خطر محسوب می گردد. در واقع بدن انسان قادر است میزان 27 میلی گرم از آن را بدون بروز مشکل جذب و سپس دفع نماید. اما باید گفت که این ویتامین می تواند با شمار دیگری از داروها تداخل داشته باشد. از جمله داروهایی که با ریبوفلاوین در تداخل هستند می توان به داروهای افسردگی نظیر پرامین، داروهای ضد درد نظیر کلرپرومازین، داروهای کنترل تشنج نظیر دیالانتین، داروهای ادرار آور نظیر تیازید و همچنین داروی ضد سرطان دوکسوروبیسین اشاره نمود. در صورت استفاده از این داروها حتما می بایست با پزشک خود جهت کنترل مصرف ریبوفلاوین مشورت نمایید.

همچنین باید گفت که مصرف دوزهای بالای ویتامین B2 می تواند منجر به بروز عوارضی نظیر سوزش سطح پوست، بی حسی، خارش، حساسیت به نور و ادرار زرد یا نارنجی گردد.

ریبوفلاوین (ویتامین B2)

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید ریبوفلاوین 5 فسفات به وب سایت آواشیمی صبا مراجعه کنید.

شرکت آواشیمی صبا اکنون بیش از بیست سال است که در حوزه واردات مواد دارویی و صنعتی فعال می باشد و بالاترین کیفیت و بهترین خدمات را در این زمینه به مشتریان خود عرضه می نماید.