در این سری از مطالب وبلاگ آواشیمی صبا قصد داریم به بررسی سوربیتان مونو اولئات چیست چه کاربردهایی دارد؟ بپردازیم. این ماده در دسته امولسی فایرها قرار می گیرد، در ادامه با ما همراه باشید تا با کاربردهای این ماده در صنایع مختلف آشنا شویم.

سوربیتان مونو اولئات چیست؟

سوربیتان مونو اولئات که به آن اسپن 80 نیز گفته می شود یک ترکیب شیمیایی متشکل از اتم های کربن، هیدروژن و اکسیژن است. این ماده ترکیبی از استر سوربیتول و اسید اولئیک می باشد و در اتانول محلول و در استون نامحلول است. اسپن 80 یک امولسیون کننده پر کاربرد صنعتی است و از آن به طور گسترده در فرآیند تولید مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی استفاده می گردد.

در ادامه به بررسی کاربردهای گوناگون سوربیتان مونو اولئات در صنایع مختلف می پردازیم.

نکته: شما میتوانید برای خرید اسپن 80 به سایت آواشیمی صبا مراجعه کنید.

سوربیتان مونو اولئات

کاربردهای سوربیتان مونو اولئات

سوربیتان مونو اولئات یک سورفاکتانت غیر یونی است و به عنوان امولسیون کننده، پایدار کننده، پخش کننده، حل کننده و نرم کننده در تولید مواد گوناگون به کار گرفته می شود. این ماده همچنین ضد الکتریسیته ساکن نیز می باشد. یکی از مهم ترین کاربردهای این ماده استفاده از آن در فرآیند تهیه مخمر در نانوایی ها می باشد. اسپن 80 با توجه به ویژگی ها و خواص خود موجب بهبود عملکرد مخمر خشک و افزایش زمان ماندگاری آن می شود. این ماده همچنین در شیرینی پزی نیز با هوادهی به فوم باعث افزایش پایداری آن می گردد. اصلی ترین کاربردهای این ماده به طور کلی بهبود کیفیت مخمر، بهبود بافت کیک و افزایش ثبات و ماندگاری و همچنین افزایش حجم نان و کیک می باشد.

سوربیتان مونو اولئات همچنین موجب کاهش بافت شنی در مارگارین نیز می شود. این ماده باعث جلوگیری از کریستالیزاسیون مجدد روغن پخت و پز شده و از بلوم زدن شکلات جلوگیری می کند. اسپن 80 علاوه بر این موجب پراکندگی یکنواخت چربی در شکلات شده و فرم مناسب تری به آن می دهد. کاهش ویسکوزیته و تنظیم تبلور شکلات نیز از دیگر خاصیت های این ماده می باشند.

دیگر کاربردها

از دیگر کاربردهای مهم سوربیتان مونو اولئات استفاده از آن در فرآیند تولید بستنی است. این ماده در ساختار بستنی نقش امولسیون کننده را ایفا می کند و باعث مخلوط شدن چربی و آب در بستنی می گردد. این ماده همچنین از تشکیل بلورهای یخ بر روی بستنی نیز جلوگیری می نماید. ویژگی پایدار کنندگی و تثبیت کنندگی این ماده باعث می شود تا بستنی قوام بهتری پیدا کند.

سوربیتان مونو اولئات دارای درجه سمی بودن بسیار پایین است و همچنین پوست را نیز تحریک نمی کند. این ویژگی ها سبب شده تا این ماده یک امولسیفایر ایده آل برای استفاده در تولید مواد آرایشی و بهداشتی باشد. به همین جهت از آن به طور گسترده در تولید انواع کرم ها، لوسیون ها، پمادها و سایر محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده می گردد. اگر به اطلاعات نوشته شده روی کرم های درمان خشکی پوست مراجعه کنید به احتمال بسیار زیاد نام سوربیتان مونو اولئات را نیز در میان مواد سازنده محصول مشاهده خواهید کرد.

از دیگر کاربردهای سوربیتان مونو اولئات می توان به استفاده از آن به عنوان ماده مرطوب کننده و امولگاتور در حشره کش ها و آفت کش ها، عامل تثبیت کننده در تولید دی اکسید تیتانیوم، عامل ضد زنگ در صنایع مختلف و عامل نرم کننده و روان کننده در تولید چرم و پارچه اشاره نمود. از این ماده همچنین در صنعت نفت نیز جهت مقابله با مواد خورنده موجود در نفت خام استفاده می گردد.

اسپن 80

سخن پایانی

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره سوربیتان مونو اولئات چیست چه کاربردهایی دارد، می توانید به وب سایت آواشیمی صبا مراجعه نمایید.

شرکت آواشیمی صبا، برند معتبر وارد کننده مواد اولیه دارویی است و دارای سابقه ای طولانی و اعتباری ویژه در این حوزه می باشد. این شرکت اکنون بیش از بیست سال است که در زمینه واردات مواد اولیه دارویی فعال است و بالاترین کیفیت و بهترین خدمات را در این حوزه عرضه می نماید.