موم زنبور عسل یکی از محبوب ترین مواد طبیعی است که امروزه می توانید آن را در بسیاری از محصولات ارگانیک مختلف پیدا کنید، موم بیزواکس کاربردهای زیادی در انواع صنایع دارد و استفاده از آن در محصولات آرایشی و بهداشتی به وفور دیده می‌ شود. در مطلب ( بیزواکس زرد و سفید چیست )از سری مطالب وبلاگ آوا شیمی با ما همراه باشید، تا به بررسی هر چه بیشتر این ماده بپردازیم.

بیزواکس چیست و به چند نوع تقسیم می شود؟

بیزواکس یا موم زنبور عسل محصولی است که از شانه های زنبور عسل تهیه می شود. موم بیزواکس در ابتدا سفید رنگ است اما مخلوط شدن روغن گرده ها با موم، آن را به رنگ زرد یا قهوه ای تبدیل می کند.

سه نوع اصلی موم به رنگ های زرد ، سفید و موم بیزواکس مطلق وجود دارد.

مهم ترین عاملی که بر تفاوت بین موم زنبور سفید و زرد تاثیر می گذارد، فرآیند فیلتراسیون آن ها است.

  • بیزواکس زرد محصول خام به دست آمده از لانه زنبوری است .
  • بیزواکس سفید، موم زرد رنگ فیلتر شده یا سفید شده است .
  • موم بیزواکس مطلق، موم زرد رنگی است که با الکل همراه شده و از آن به عنوان روکش پنیر استفاده می شود.

کاربرد های بیزواکس

همه چیز درباره کاربرد ها

بیزواکس به طور طبیعی در صنایع پزشکی، لوازم آرایشی، شمع سازی استفاده می شود. موم زنبور عسل، به عنوان یک آنتی اکسیدان ضد التهاب، ضد باکتری، ضد حساسیت و میکروب کش عمل می کند. موم بیزواکس خوراکی است و دارای سمیت ناچیز و مشابه با موم های گیاهان است و برای استفاده در مواد غذایی در بیشتر کشورها مورد تائید قرار گرفته است.

شمع های موم زنبور عسل به طور طبیعی با رایحه عسل خوشبو می شوند. این امر برای کسانی که از آسم (Asthma) رنج می برند یا حساسیت دارند یا به بوها حساس هستند بسیار مطلوب است. شمع ‌های موم زنبور خالص در هنگام سوختن دود کمی (در صورت وجود) منتشر می‌ کنند و هوای محیط اطرف شما را تمیزتر و پاکیزه ‌تر نگه می ‌دارند. علاوه بر دود، این شمع ‌ها بدون موم می ‌سوزند و دوام بیشتری دارند. مطالعات اخیر نشان می ‌دهد که سوزاندن شمع ‌های موم زنبور عسل در واقع می ‌تواند با آزاد کردن یون‌ های منفی هوا را تصفیه کند و ناخالصی ‌ها را از هوایی که تنفس می‌ کنیم پاک کند.

بیزواکس یا موم زنبور عسل به خودی خود رطوبت را حفظ می کند، سلول ها را تقویت می کند و از پوست محافظت می کند. بیزواکس با توانایی شگفت ‌انگیز خود در کار همزمان با ترکیبات متعدد، می ‌تواند برای سلامتی و زیباسازی کل بدن استفاده شود.بیزواکس با خواص ضد باکتریایی و ویتامین A، به بهبود طبیعی و رشد سلولی بدون انسداد منافذ کمک می کند. موم زنبور عسل با خواص دفع آب خود، عملکرد ضد آفتاب را حفظ می کند. همچنین از موم زنبور عسل به عنوان یک رایحه معطر در صابون ها و عطرها و برای جلا دادن قرص ها نیز استفاده می شود.

میزان خلوص بیزواکس زرد و سفید

موم زنبور عسل زرد به دلیل این که فرآیند تصفیه عمیقی را طی نمی کند، برخی از ویژگی های طبیعی آن حذف نمی شود و به همین دلیل خالص تر و طبیعی تر از موم سفید است. از سوی دیگر، موم زنبور سفید ممکن است هنوز طبیعی و ارگانیک باشد، اما فرآیند تصفیه که طی آن انجام می شود، نه تنها مواد زائد و ناخالصی ها را از بین می برد، بلکه برخی از مواد طبیعی خوب را نیز که باعث می شود موم زنبور عسل فوق العاده شود را هم، از بین ببرد. این بدان معناست که موم زنبور عسل سفید به اندازه موم زنبور زرد خالص نیست.

میزان خلوص بیزواکس

سخن پایانی

همان طور که در بالا اشاره کردیم یکی از رایج ترین موادی که می توانید در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست پیدا کنید، موم زنبور عسل است. از کاربردهای بیزواکس می توان به ساخت شمع ، مراقبت از پوست و … اشاره نمود. تحقیقات حتی نشان می دهد که استفاده های آرایشی و دارویی موم زنبور عسل ممکن است نسبت به محصولات نفتی برتر باشد. این ماده در دو نوع سفید و زرد در دو گرید دارویی و آرایشی در آواشیمی صبا عرضه می گردد. شرکت آواشیمی صبا، برند معتبر وارد کننده مواد اولیه دارویی است و دارای سابقه ای طولانی و برجسته در این حوزه می باشد و بالاترین کیفیت و بهترین خدمات را در این حوزه عرضه می نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این الکل و کاربردهای آن می توانید به  وب سایت آوا شیمی صبا مراجعه نمایید.