در این سری از مطالب وبلاگ آواشیمی صبا قصد داریم شما را با پلاکریلین پتاسیم چیست و چه کاربردی دارد؟ آشنا سازیم. در مطلب پیش رو به معرفی پلاکریلین پتاسیم و بررسی موارد استفاده و کاربرد این ماده در صنعت داروسازی می پردازیم.

پلاکریلین پتاسیم چیست؟

پلاکریلین پتاسیم یک ترکیب شیمیایی متشکل از اتم های کربن، هیدروژن، اکسیژن و پتاسیم است. این ماده نوعی نمک پتاسیم بدون بو و بدون مزه و نامحلول در آب است. حالت ظاهری این ماده در دمای اتاق به شکل پودر جامد سفید یا کرم رنگ می باشد.

کاربرد اصلی این ماده استفاده به عنوان تجزیه کننده، جذب کننده، شکل دهنده و غلیظ کننده در فرآیند تولید داروهای خوراکی است. این ماده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده به عنوان یک افزودنی مجاز و غیر سمی شناخته شده است. هر چند مصرف مقادیر زیاد آن می تواند تعادل الکترولیتی بدن را بر هم بزند.

این ماده همچنین در صورت نزدیکی با چشم ممکن است به بروز سوزش در چشم ها منجر گردد. این ماده در شرایط استاندارد تحت تاثیر نور، رطوبت و گرما قرار نمی گیرد و ترکیب پایداری محسوب می گردد. اما جهت جلوگیری از بروز آسیب و از بین رفتن خاصیت آن می بایست از مجاورت این ماده با حرارت های بالا جلوگیری نمود.

در ادامه به بررسی موارد استفاده و کاربردهای پلاکریلین پتاسیم می پردازیم.

همچنین شما میتوانید برای خرید پلاکریلین پتاسیم به سایت آواشیمی صبا مراجعه کنید.

پلاکریلین پتاسیم

موارد استفاده و کاربردهای پلاکریلین پتاسیم

مهم ترین خاصیت پلاکریلین پتاسیم افزایش میزان نفوذ پذیری داروهای آنیونی است. در نتیجه افزودن این ماده به این داروها سبب افزایش قدرت تاثیر دارو و همچنین افزایش سرعت ورود دارو به دستگاه گردش خون و بافت ها و اندام ها می گردد. این خاصیت در خصوص داروهایی که به خوبی جذب معده و روده نمی شوند بسیار کاربردی می باشد.

پلاکریلین پتاسیم یک کاتیون با خاصیت اسیدی ضعیف است. این ماده در واکنش با داروهای آنیونی می تواند منجر به تجزیه ساختار دارو گردد. در نتیجه از این طریق باعث افزایش نفوذ پذیری و بیشتر شدن میزان جذب دارو می گردد. در واقع این داروها به دلیل ساختار آنیونی خود نمی توانند در حالت عادی به طور کامل توسط بدن جذب گردند. پلاکریلین پتاسیم باعث شکسته شدن این ساختار و آسان تر شدن جذب دارو برای بافت های بدن می گردد.

از آنجایی که پلاکریلین پتاسیم یک تجزیه کننده قوی است می تواند جهت جداسازی رنگ دانه ها از مواد غذایی نیز مورد استفاده قرار گیرد. همچنین از این ماده می توان جهت تست دقیق مواد تشکیل دهنده یک ماده خوراکی یا محصول غذایی استفاده نمود تا مطمئن شد که هیچ ماده ناسالم و غیر مجازی در ساخت آن به کار نرفته است.

دیگر کاربردها

پلاکریلین پتاسیم همچنین به عنوان تعدیل کننده طعم تلخ داروها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از این ماده می توان جهت افزایش مقاومت و استحکام بافت داروها نیز استفاده نمود. این ماده علاوه بر اینها در تولید رنگ و جوهر جهت کاهش میزان چسبندگی آنها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

از جمله داروهایی که از پلاکریلین پتاسیم به طور گسترده در فرآیند ساخت آنها استفاده می شود می توان به آزیترومایسین، آمادیاکوئین اچ سی ال، دکسترومتورفان، اریترومایسین، اندانسترون اچ سی ال، زینک سولفات و سیپروفلوکساسین اچ سی ال اشاره نمود. البته باید گفت که این ماده می تواند به تمامی انواع داروهای خوراکی علی الخصوص داروهای آنیونی افزوده گردد. اما از آنجا که این ترکیب یک ترکیب جدید است و به تازگی وارد صنعت داروسازی شده هنوز استفاده از آن رواج زیادی در این صنعت ندارد. در حال حاضر کمتر از ده درصد داروهای خوراکی در بر دارنده این ماده می باشند.

پلاکریلین پتاسیم 2

کلام آخر

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره پلاکریلین پتاسیم چیست و چه کاربردی دارد، می توانید به وب سایت آواشیمی صبا مراجعه نمایید.

شرکت آواشیمی صبا، برند معتبر وارد کننده مواد اولیه دارویی است و دارای سابقه ای طولانی و درخشان در این حوزه می باشد. این شرکت اکنون بیش از بیست سال است که در زمینه واردات مواد دارویی فعال است و بالاترین کیفیت و بهترین خدمات را در این زمینه عرضه می نماید.