در این سری از مطالب وبلاگ آواشیمی صبا قصد داریم شما را با پابا و مصارف دارویی آن آشنا سازیم. در این مطلب به معرفی پارا آمینوبنزوئیک اسید یا همان PABA و بررسی خاصیت ها و موارد مصرف این ماده می پردازیم.

پابا (PABA) چیست؟

پارا آمینوبنزوئیک اسید یا همان PABA نوعی ماده شیمیایی متشکل از اتم های کربن، هیدروژن، نیتروژن و اکسیژن است. پابا دارای مصارف دارویی متعددی می باشد. این ماده به طور طبیعی در برخی مواد غذایی از جمله غلات، تخم مرغ، گوشت و شیر وجود دارد. شکل ظاهری این ماده به شکل بلورهای سفید و خاکستری است. پابا با نام ویتامین B10 نیز شناخته می شود.

در ادامه به بررسی مهمترین موارد مصرف PABA می پردازیم.

شما میتوانید برای خرید PABA به سایت آواشیمی صبا مراجعه کنید.

پابا

مصارف دارویی پابا

باید گفت که PABA بیشتر به عنوان یک ضد آفتاب شناخته می شود. اگرچه استفاده موضعی از پابا به عنوان ضد آفتاب شناخته شده ترین کاربرد آن است اما این ماده علاوه بر این، کاربردها و موارد مصرف گسترده ای دارد.

امروزه از PABA در تولید داروهای مرتبط با بیماری های پوستی استفاده می گردد. شواهد سازمان غذا و داروی ایالات متحده حاکی از این است که این ماده در درمان بیماری پوستی پیرونی بسیار موثر می باشد. همچنین شواهدی دال بر اثربخشی پابا در فرآیند درمان بیماری پوستی درماتومیوزیت نیز وجود دارد. از دیگر بیماری های پوستی که از پارا آمینوبنزوئیک اسید در ساخت داروهای مرتبط با آنها استفاده می شود می توان به بیماری پمفیگوس، بیماری ویتیلیگو، بیماری مورفه آ و بیماری اسکلرودرمی اشاره نمود.

از محلول مخصوص PABA به عنوان قطره چشمی در درمان بیماری کراتیت هرپس استفاده می گردد. این بیماری که نوعی عفونت چشم ناشی از ویروس هرپس است می تواند موجب بروز تبخال های چشمی شود. استفاده از پابا موجب بهبود این تبخال ها خواهد شد.

دیگر مصارف

از دیگر موارد مصرف PABA می توان به درمان ناباروری در زنان، درمان آرتروز و درمان کم خونی اشاره کرد. پابا همچنین در درمان تب روماتیسمی، لوپوس اریتماتوز سیستمیک، درمان یبوست و درمان سردرد نیز مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده جهت تیره کردن موهای خاکستری و همچنین جلوگیری از ریزش مو از دیگر کاربردهای این ماده می باشند.

پارا آمینوبنزوئیک اسید

عوارض جانبی

پارا آمینوبنزوئیک اسید در شکل استفاده موضعی کاملا بی خطر محسوب می شود. در نتیجه می توانید از این ماده با خیال راحت به عنوان ضد آفتاب استفاده نمایید. اما در شکل مصرف خوراکی و یا قطره چشمی باید گفت که استفاده بیش از اندازه از پابا می تواند خطرساز باشد. مصرف بیش از دوازده گرم در روز از این ماده می تواند سبب ایجاد عوارض جدی از جمله بروز مشکلات کبدی، مشکلات کلیوی و مشکلات خونی شود. همچنین مصرف خوراکی این ماده برای کودکان، زنان شیرده یا باردار و بیماران مبتلا به بیماری های کلیوی نیز توصیه نمی شود.

داروی PABA با آنتی بیوتیک های سولفونامید، استات کورتیزون و داپسون تداخل دارویی دارد. مصرف همزمان پابا با این داروها می تواند مکانیزم اثر آنها را کند یا غیر فعال کند.

سخن پایانی

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره پابا و مصارف دارویی آن می توانید به وب سایت آواشیمی صبا مراجعه کنید. شرکت آواشیمی صبا اکنون بیش از بیست سال است که به عنوان وارد کننده مواد دارویی مشغول به فعالیت است و عرضه کننده بالاترین کیفیت و بهترین خدمات در این حوزه است.