در این سری از مطالب وبلاگ آواشیمی صبا می خواهیم به بررسی هیدروکسی پروپیل متیل سلولز چیست و چه کاربردهایی دارد؟ بپردازیم. در ادامه با ما باشید تا با کاربردهای صنعتی این ماده آشنا شوید.

هیدروکسی پروپیل متیل سلولز چیست؟

هیدروکسی پروپیل متیل سلولز که به اختصار به آن HPMC گفته می شود نوعی پلیمر سلولز می باشد. این ماده که از ترکیب اتم های کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است یک پودر سفید رنگ فیبری بدون بو و بدون مزه است. این ماده که با نام هیپروملوز نیز شناخته می شود دارای سطح حلالیت بسیار بالایی در آب می باشد. HPMC به دلیل انسجام بالا، جذب رطوبت و میزان حلالیت بالا دارای استفاده های گوناگونی در صنایع مختلف می باشد. همچنین ثبات پی اچ بالا، قابلیت ضخیم شدن، توانایی فیلم سازی بسیار بالا و مقاومت آنزیمی بسیار زیاد از دیگر ویژگی های این فیبر می باشد.

هیدروکسی پروپیل متیل سلولز

کاربردهای صنعتی هیدروکسی پروپیل متیل سلولز

هیدروکسی پروپیل متیل سلولز به دلیل برخورداری از میزان چسبندگی و انسجام بالا به طور گسترده در تولید مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. پودر بتونه، گچ، کاشی و سرامیک، سنگ مرمر و سیمان از جمله موادی می باشند که از این فیبر در ساخت آنها استفاده می گردد. این ماده همچنین به دلیل برخورداری از ویژگی نگه دارندگی رطوبت جهت جلوگیری از سفت شدن سیمان و جلوگیری از ایجاد ترک در دوغاب نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر این از هیدروکسی پروپیل متیل سلولز به عنوان عامل پراکنده کننده در ساخت پلی وینیل کلراید نیز استفاده می شود. این ماده همچنین به دلیل برخورداری از قدرت بالای حلالیت به عنوان عامل پخش کننده، غلیظ کننده و تثبیت کننده در صنعت چاپ جوهر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده به عنوان چسب در ساخت محصولات سرامیکی و استفاده به عنوان روان کننده و نرم کننده در ساخت محصولات پلاستیکی از دیگر کاربردهای صنعتی HPMC می باشند.

از هیدروکسی پروپیل متیل سلولز در صنایع غذایی به عنوان جایگزینی برای ژلاتین استفاده می شود. این ماده همچنین در صنعت پخت نان به عنوان جایگزین گلوتن مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده مانع از دست دادن آب در تکه های نان می شود. به همین جهت نان بدون گلوتن نرم تر است و دیرتر نیز کهنه می شود.

هیدروکسی پروپیل متیل سلولز که در دسته مواد جانبی دارو قرار می گیرد، در صنعت داروسازی به عنوان عامل تثبیت کننده به کار گرفته می شود. این ماده همچنین در تولید مواد غشایی و ساخت چسب قرص نیز مورد استفاده قرار می گیرد. کمک به تعلیق مواد دارویی از دیگر کاربردهای این ماده در این حوزه می باشد.

دیگر کاربردها

از دیگر کاربردهای هیدروکسی پروپیل متیل سلولز استفاده از آن در فرآیند تولید مواد شوینده می باشد. از جمله این مواد می توان به انواع مایع دستشویی، مایع ظرفشویی، شوینده های خودرو و سایر شوینده های صنعتی اشاره نمود.

HPMC

خواص و ویژگی ها

تا به اینجا با هیدروکسی پروپیل متیل سلولز و کاربردهای آن چیست آشنا شدیم، حال به بررسی خواص و ویژگی های این ماده می پردازیم.

خاصیت نگه دارندگی آب و خاصیت غلظت دهندگی مهم ترین خواص هیدروکسی پروپیل متیل سلولز می باشند. این ماده همچنین دارای مقاومت زیاد در برابر الکل و نمک نیز می باشد. سطح مقاومت بالا در پی اچ های گوناگون و دامنه های اسیدیته مختلف از دیگر ویژگی های این ماده است. به طور کلی این فیبر ماده ای بسیار پایدار و مقاوم محسوب می شود.

از دیگر ویژگی های مهم هیدروکسی پروپیل متیل سلولز این است که محلول آن بار یونی نمی گیرد. به همین جهت هیچ واکنشی بین این ماده و سایر مواد در فرآیند تهیه داروها انجام نمی شود. این ماده همچنین به طور کلی ماده ای غیر سمی و غیر تحریک کننده می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هیدروکسی پروپیل متیل سلولز 15 و خریداری آن می توانید به وبسایت آواشیمی صبا مراجعه نمایید. شرکت آواشیمی صبا با برخورداری از بیست سال سابقه در زمینه واردات مواد اولیه صنعتی، دارویی و بهداشتی، عرضه کننده بالاترین کیفیت و بهترین خدمات در این زمینه است.