در این سری از مطالب وبلاگ آواشیمی صبا قصد داریم شما را با فنوکسی اتانول و کاربردهای آن چیست؟ آشنا سازیم. این ماده که در دسته نگهدارنده ها قرار میگیرد، مایعی روغنی و بی‌رنگ است که از اتم‌های کربن، اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده است.

فنوکسی اتانول چیست؟

فنوکسی اتانول مایعی روغنی و بی‌رنگ است که از اتم‌های کربن، اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده است. این ماده نوعی نگهدارنده می‌باشد. فنوکسی اتانول به علت دارا بودن قیمتی مناسب از استفاده صنعتی بالایی برخوردار است. این ماده دارای حالتی چرب و چسبناک می‌باشد و از بوی مطبوعی شبیه به بوی گل روز برخوردار است.

نقطه‌ی جوش فنوکسی اتانول ٢۴٧ درجه سانتی‌گراد است. این نقطه‌ی جوش بالا باعث شده تا این ماده دارای مقاومت بسیار خوبی در برابر حرارت بالا باشد. همچنین این ماده شکل فیزیکی خود را در دماهای بسیار زیاد نیز حفظ می‌نماید. این ماده نوعی ضد باکتری و ضد ویروس است و یکی از حلال‌های بسیار پرکاربرد در صنعت می‌باشد. در ادامه به شرح کاربردهای صنعتی فنوکسی اتانول می‌پردازیم.
فنوکسی اتانول

کاربردهای فنوکسی اتانول

  1. ساخت عطر: این ماده به دلیل برخورداری از بوی مطبوع و همچنین ویژگی تثبیت کنندگی به طور گسترده در صنعت تولید عطر و ادکلن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  2. تولید مواد ضدعفونی کننده: این ماده به دلیل دارا بودن ویژگی ضدمیکروبی خود در پروسه‌ی تولید مواد ضدعفونی کننده و پاک کننده نیز کاربرد دارد.
  3. تولید مواد آرایشی و بهداشتی: این ماده در تولید انواع گوناگونی از مواد آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله‌ی آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد: انواع کرم‌ها و مواد مرطوب کننده، کرم‌های ضد آفتاب، خنک کننده‌ها، سایه‌ی چشم، ریمل، انواع شامپوها، براق کننده‌های لب، مواد شستشوی بدن، انواع خمیر دندان، مواد از بین برنده‌ی موهای زائد، دئودورانت، کرم‌های اصلاح صورت، لوسیون‌ها، لاک‌های ناخن، رنگ مو، اسپری مو، ضدعفونی کننده‌های دست، ژل‌های سونوگرافی، کانسیلر و انواع صابون‌ها.

ویژگی‌های فنوکسی اتانول

مهمترین ویژگی فنوکسی اتانول خاصیت نگه دارندگی و تثبیت کنندگی آن است. همین مساله نیز باعث استفاده‌ی وسیع از آن در تولید مواد آرایشی و بهداشتی شده است. این ماده به علاوه دارای ویژگی ضد میکروبی نیز هست. این دو ویژگی در کنار هم باعث می‌شوند تا این ماده به شدت در افزایش طول عمر محصولات مختلف مفید و اثربخش واقع شود.

علاوه بر این فنوکسی اتانول به هیچ وجه با نور و هوا نیز واکنش نشان نمی‌دهد و استفاده از آن به عنوان نگه دارنده کاملا کارآمد می‌باشد. این ماده همچنین در مقایسه با دیگر مواد شیمیایی هم تراز خود از پارابن بسیار کمتری نیز برخوردار است و درجه‌ی سمی بودن آن بسیار پایین است. البته لازم به ذکر است که میزان مجاز استفاده از این ماده در تولید مواد آرایشی و بهداشتی حداکثر یک درصد است. استفاده‌ی بیش از این مقدار از آن می‌تواند سبب بروز مسمومیت یا آلرژی شود.

تحریک پوست و ایجاد واکنش‌های آلرژیک به خصوص در نوزادان مهمترین عارضه‌ی جانبی این ماده می باشد. فنوکسی اتانول همچنین می‌تواند موجب سوزش پوست، اگزما، کهیر و بروز بثورات پوستی نیز بشود. شدت این عوارض برای کودکان زیر سه سال بسیار بیشتر است و باید مراقب تماس آنها با این ماده بود.

روش تولید

در قبل به معرفی فنوکسی اتانول و کاربردهای آن پرداختیم، حال ببینیم که این ماده چگونه تولید میشود.

این ماده به دو صورت طبیعی و آزمایشگاهی قابل تولید می باشد. شکل طبیعی تولید آن از طریق چای سبز است. این ماده به طور طبیعی در چای سبز وجود دارد و می‌توان به شکل مستقیم آن را از چای سبز استخراج نمود. اما روش تولید آزمایشگاهی آن از طریق مجاورت اتیل اکسید و فنول است. این دو ماده‌ی شیمیایی که یکی در حالت گاز و دیگری در حالت جامد به سر می‌برند تحت شرایط حرارت و فشار بالا با یکدیگر واکنش انجام می دهند و ترکیب آنها فنوکسی اتانول را تشکیل می‌دهد.

فنوکسی اتانول 2

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی خرید فنوکسی اتانول و خصوصیات و کاربردهای آن می‌توانید به مطالب وب‌سایت آواشیمی صبا مراجعه کنید. شرکت آواشیمی صبا با دارا بودن بیست سال سابقه‌ی درخشان و برخورداری از اعتبار بالا در حوزه‌ی واردات مواد اولیه‌ی صنعتی، دارویی و آرایشی و بهداشتی، عرضه کننده‌ی بالاترین کیفیت و بهترین خدمات در این زمینه می باشد.