در این سری از مطالب وبلاگ آواشیمی صبا به معرفی مصارف و کاربردهای صنعتی متنوع و گسترده‌ی جوش شیرین یا همان سدیم هیدروژن کربنات خواهیم پرداخت.

جوش شیرین چیست؟

جوش شیرین یا سدیم هیدروژن کربنات نوعی نمک سدیم است که سفیدرنگ و بلوری‌ شکل می‌باشد. این ماده بدون بو، بدون مزه، جاذب رطوبت و بوگیر است. سدیم هیدروژن کربنات که به آن سدیم بی کربنات نیز گفته می‌شود دارای کاربردهای صنعتی گوناگون است و در صنایع غذایی، پزشکی، نساجی، پلاستیک‌سازی و… به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به هر یک از این مصارف صنعتی جوش شیرین به طور جداگانه خواهیم پرداخت.

جوش شیرین

مصارف صنعتی جوش شیرین

– صنایع غذایی:

بیشترین استفاده از سدیم بی کربنات در فرآیند تولید بکینگ پودر است. از این ماده در پروسه‌ی تولید نان به شکل گسترده استفاده می‌گردد و از آن در ساخت خمیر کیک نیز استفاده می‌شود. سدیم هیدروژن کربنات همچنین در تولید نوشابه‌های گازدار نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترد کردن گوشت و مرغ، از بین بردن بو و مزه‌ی بد سرکه و جلوگیری از دلمه شدن شیر از دیگر مصارف صنعتی جوش شیرین است.

– پزشکی و داروسازی:

از این ماده در تولید داروهای ضد افسردگی و همچنین قرص‌های جوشان استفاده می‌شود. جوش شیرین همچنین برای درمان هایپرکالمی (افزایش سطح پتاسیم خون) نیز به کار می‌رود. درمان اوردوز، بی‌حسی موضعی و استفاده در آندوسکوپی از دیگر کاربردهای سدیم بی کربنات در این حوزه است.

– نساجی و رنگرزی:

این ماده در تولید پارچه‌های پشمی و ابریشمی و در فرآیند به عمل آوردن نخ مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از مصارف صنعتی جوش شیرین به چاپ پارچه و نیز به عنوان عامل خنثی کننده‌ی مواد رنگرزی اشاره کرد.

– مواد آرایشی و بهداشتی:

از جوش شیرین به عنوان یک لایه بردار قوی برای صورت استفاده می‌شود. این ماده دارای قابلیت برطرف کردن بوی بد نیز هست. همچنین از آن برای ترمیم آفتاب سوختگی و تولید لوسیون‌های پوستی التیام‌بخش نیز استفاده می‌شود. این ماده برخوردار از قابلیت پاک کنندگی و ساییدن سطوح نیز هست. این ماده به طور گسترده در تولید خمیردندان، دهان‌شویه و جرم‌گیر دندان نیز استفاده می‌شود؛ چرا که باعث سفیدتر شدن دندان‌ها و از بین بردن پلاک و جرم از روی آنها می‌شود.

– پلیمر و پلاستیک:

از این ماده به عنوان کاتالیزور و تصفیه کننده در فرآیند تولید پلیمر و پلاستیک استفاده می‌شود. همچنین از دیگر مصارف صنعتی جوش شیرین میتوان به عنوان عامل فوم‌ساز در فرآیند تولید لاستیک و پلاستیک نیز نام برد.

– ضد حریق:

از جوش شیرین در تولید کپسول‌های اطفای حریق آتش‌نشانی نیز استفاده می‌شود. این ماده با حرارت واکنش برقرار می‌کند و گاز دی‌اکسید کربن تولید می‌نماید که باعث خفه شدن و خاموش شدن آتش می‌شود. این ماده همچنین در کپسول‌های خانگی و جهت جلوگیری از انفجار نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

– صنعت فولاد:

از دیگر مصارف صنعتی جوش شیرین این است که از این ماده در صنعت فولاد جهت جدا کردن گوگرد از سنگ آهن به کار گرفته می‌شود.

– صنعت دام و طیور:

از این ماده در تولید غذای دام طیور استفاده می‌گردد. جوش شیرین باعث افزایش ضخامت پوسته‌ی تخم مرغ، پیشگیری از انواع بیماری‌ها و کمک به درمان نفخ دام می‌شود.

خواص جوش شیرین برای سلامتی

از جوش شیرین می‌توان جهت از بین بردن جوش‌های صورت استفاده نمود. این ماده برای تسکین درد و خارش نیش حشرات نیز مفید می‌باشد و قادر است بوی بد پا را نیز از بین ببرد. تسکین ناراحتی معده و گلودرد و التهاب گلو نیز از دیگر کاربردهای جوش شیرین است. همچنین این ماده می‌تواند جهت درمان عفونت مجاری ادراری، تسکین درد ناشی از نقرس و رفع خارش پوست نیز مورد استفاده قرار گیرد. سدیم بی کربنات علاوه بر این در جلوگیری از گسترش سلول‌های سرطانی نیز موثر است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی مصارف صنعتی جوش شیرین و خریداری آن می‌توانید به سایت آواشیمی صبا مراجعه نمایید.

امیدواریم از این مطلب استفاده لازم را برده باشید.