در این سری از مطالب وبلاگ آواشیمی صبا قصد داریم شما را با بوتیلیتد هیدروکسی آنیزول (BHA) و موارد مصرف آن آشنا سازیم. در مطلب پیش رو به معرفی بوتیلیتد هیدروکسی آنیزول و بررسی کاربردها و موارد مصرف این ماده در صنایع مختلف می پردازیم.

بوتیلیتد هیدروکسی آنیزول (BHA) چیست؟

بوتیلیتد هیدروکسی آنیزول (BHA) یک ترکیب شیمیایی متشکل از اتم های کربن، هیدروژن و اکسیژن است. این ماده در دمای اتاق به شکل موم جامد روغنی می باشد و در اتانول و متانول محلول ولی در آب نامحلول است. این ماده در حال حاضر یکی از پر مصرف ترین آنتی اکسیدان های موجود در بازار محسوب می شود.

در ادامه به معرفی کاربردها و موارد مصرف بوتیلیتد هیدروکسی آنیزول در صنایع مختلف می پردازیم.

شما میتوانید برای خرید BHA به سایت آواشیمی صبا مراجعه کنید.

بوتیلیتد هیدروکسی آنیزول

موارد مصرف بوتیل هیدروکسی آنیزول

بوتیلیتد هیدروکسی آنیزول دارای قابلیت واکنش با رادیکال های آزاد و تثبیت کردن آنها می باشد. این ماده نوعی آنتی اکسیدان و نگهدارنده است و به عنوان افزودنی به انواع مختلف مواد غذایی اضافه می شود. BHA سبب جلوگیری از اکسیداسیون و همچنین حفظ چربی ها و روغن ها می گردد. این ماده همچنین خاصیت حلالیت بسیار زیادی نیز در چربی ها و روغن ها دارد.

BHA همچنین از فعالیت ویتامین های محلول در چربی نیز محافظت می کند. علاوه بر این BHA در برابر دما نیز به شدت پایدار و مقاوم می باشد. همه این ویژگی ها باعث شده تا این ماده به یک آنتی اکسیدان و نگهدارنده ایده آل برای افزودن به مواد غذایی و دارویی تبدیل گردد. از این ماده علاوه بر نگهدارنده در بسته بندی مواد غذایی نیز استفاده می شود. علاوه بر این از این ماده جهت جلوگیری از تند شدن مواد غذایی دارای چربی نیز استفاده می گردد.

بیشترین استفاده بوتیلیتد هیدروکسی آنیزول در صنایع غذایی استفاده از آن در تولید روغن های خوراکی و گیاهی است. این ماده همچنین در پروسه تولید چیپس نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. آدامس ها نیز از دیگر مواردی هستند که از BHA به میزان وسیع در تولید آنها استفاده می گردد.

از آنجا که محصولات آرایشی و بهداشتی همواره حاوی میزان بالایی از چربی هستند بوتیلیتد هیدروکسی آنیزول می تواند یک افزودنی بسیار ایده آل برای آنها باشد. حفظ ثبات و پایداری و بهبود قوام محصول در کنار جلوگیری از اکسیداسیون محصولات باعث شده تا از این ماده به طور گسترده در تولید انواع کرم ها و مواد آرایشی و محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده گردد.

دیگر مصارف

بوتیلیتد هیدروکسی آنیزول همچنین در صنعت داروسازی نیز در فرآیند تولید داروهایی چون سیمواستاتین، ایزوترتینوئین و لوواستاتین مورد استفاده قرار می گیرد. مکمل های ویتامین (فقط ویتامین های محلول در چربی) نیز از دیگر داروهایی هستند که از BHA در فرمولاسیون آنها استفاده می شود.

از دیگر کاربردهای بوتیلیتد هیدروکسی آنیزول می توان به استفاده از آن در صنعت خوراک دام و طیور، صنعت لاستیک سازی و همینطور محصولات مرتبط با صنعت نفت و پتروشیمی اشاره نمود.

بوتیلیتد هیدروکسی آنیزول و سرطان

اگرچه بوتیلیتد هیدروکسی آنیزول توسط آژانس بین المللی سرطان به عنوان یک ماده سرطان زای احتمالی طبقه بندی شده است اما باید گفت که هنوز شواهدی قطعی مبنی بر سرطان زا بودن این ماده ارائه نشده است. همچنین سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) بوتیلیتد هیدروکسی آنیزول را در دوزهای معمول به عنوان یک افزودنی مجاز شناسایی کرده است. اما انتظار می رود که این ماده در دوزهای بالا خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

بوتیلیتد هیدروکسی آنیزول (BHA)

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره بوتیلیتد هیدروکسی آنیزول (BHA) و موارد مصرف آن می توانید به  وب سایت آواشیمی صبا مراجعه نمایید. شرکت آواشیمی صبا، برند معتبر وارد کننده مواد اولیه دارویی است و دارای سابقه ای طولانی و برجسته در این حوزه می باشد. آواشیمی اکنون بیش از بیست سال است که در زمینه واردات مواد اولیه دارویی فعال است و بالاترین کیفیت و بهترین خدمات را در این حوزه عرضه می نماید.