در این سری از مطالب وبلاگ آواشیمی صبا قصد داریم شما را با کلسیم کربنات و کاربردهای آن آشنا سازیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی انواع کلسیم کربنات و همچنین شرح کاربردهای این ماده بپردازیم.

کلسیم کربنات چیست؟

کلسیم کربنات نوعی ماده شیمیایی متشکل از اتم های کلسیم، کربن و اکسیژن است. این ماده به شکل پودر سفید می باشد و در آب نیز حلال نیست. کلسیم کربنات یکی از فراوان ترین و پرکاربردترین مواد معدنی کره زمین است. در واقع بالغ بر چهار درصد از پوسته زمین از این ماده تشکیل شده است.

در ادامه به معرفی انواع کلسیم کربنات و همچنین شرح کاربردهای این ماده می پردازیم.

کلسیم کربنات 1

انواع کلسیم کربنات

کلسیم کربنات به شکل ها و انواع مختلفی موجود می باشد که در ادامه به هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

کلسیت:

کلسیت در واقع پایدارترین شکل کلسیم کربنات است. این کانی دارای بلورهای درشت است و با اسید نیز واکنش می دهد. کلسیت یکی از دو نوع بلور طبیعی کلسیم کربنات می باشد. کلسیم کربنات سبک محصولی است که برای محصولات صنعتی عمومی استفاده می شود. این کریستالی است که دارای یک نوع کلسیت دوکی شکل است که اندازه ذرات اولیه آن ۳ میکرومتر است.

کربنات کلسیم سنگین به عنوان یک رقیق کننده دوز جامد مکمل دارویی استفاده می شود این ماده رایجی است که در سنگ ها به عنوان کانی های کلسیت و آراگونیت یافت می شود (به ویژه به عنوان سنگ آهک که نوعی سنگ رسوبی است که عمدتاً از کلسیت تشکیل شده است) و جزء اصلی پوسته تخم مرغ، پوسته حلزون، صدف دریایی و مروارید است.

آراگونیت:

نوع دوم بلور طبیعی کلسیم کربنات، آراگونیت است. شکل فیزیکی این کانی راست لوزی است و به طور کلی ناپایدارتر از کلسیت محسوب می شود.

سنگ آهک:

سنگ آهک در واقع یکی از اشکال کلسیت می باشد. از این ماده در صنعت سیمان پزی، ذوب آهن، شیشه گری، چینی سازی، صنایع غذایی، تصفیه قند و… استفاده می گردد. سنگ آهک همچنین در صنعت راه سازی و همچنین در باندهای فرودگاه جهت جلوگیری از رویش گیاهان به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده علاوه بر این در صنعت استخراج آهن و تولید فولاد نیز کاربرد دارد. از آهک همچنین در کشاورزی نیز جهت اصلاح خاک و تنظیم PH آن استفاده می گردد.

گچ فرنگی:

گچ فرنگی که به آن گِل سفید نیز گفته می شود نوعی سنگ آهک خالص، نرم، دانه ریز و سفید می باشد. کاربرد اصلی این ماده در تولید گچ های مورد استفاده برای نوشتن روی تخته سیاه و همچنین مشخص نمودن محدوده میدان ها و زمین های ورزشی است. گچ فرنگی همچنین در تولید داروهای ضد اسید معده نیز مورد استفاده واقع می شود.

سنگ مرمر:

سنگ مرمر نیز یکی از کانی های تشکیل شده از کلسیت است. این سنگ به طور گسترده در مجسمه سازی مورد استفاده قرار می گیرد. سنگ مرمر همچنین در ساختمان سازی و به ویژه در ساخت بناهای زینتی نیز کاربرد دارد. به طور مثال نمای تاج محل از این سنگ ساخته شده است.

کاربردهای کلسیم کربنات

همانطور که گفتیم کلسیم کربنات یکی از پرکاربردترین مواد معدنی کره زمین می باشد. این ماده به طور گسترده در صنایع کاشی و سرامیک و مخصوصا در لعاب سازی مورد استفاده قرار می گیرد. از این ماده همچنین به دلیل برخورداری از روشنایی بالا و برخورداری از توانایی پراکندگی نور در صنعت کاغذسازی نیز استفاده می گردد. در واقع این ماده یک پرکننده ارزان برای کارخانه های تولید کاغذ است که باعث می شود سطح کدر کاغذ روشن گردد. این ماده در صنعت ساخت و ساز جهت تولید ملات برای چینش بلوک های بتنی بر روی یکدیگر، چینش آجرها بر روی یکدیگر و همچنین پوشش سقف مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر کاربردهای صنعتی این ماده می توان به استفاده از آن در صنعت رنگ و پلاستیک اشاره نمود.

صنعت دارو سازی

کلسیم کربنات همچنین در دسته مواد جانبی دارو هم قرار میگیرد و دارای کاربردهای گسترده در صنعت داروسازی می باشد. این ماده دارای خاصیت ضد اسیدی است. در نتیجه از آن در ساخت داروهای مرتبط با نارسایی های کلیوی استفاده می گردد. این ماده همچنین در درمان استئوپروزیس و هایپرفسفات نیز به کار گرفته می شود. علاوه بر اینها از آنجا که این ماده دارای خاصیت جذب سطحی می باشد از آن در تولید داروهای ضد اسهال نیز استفاده می گردد. این ماده همچنین در تولید داروهای هومیوپاتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

از کلسیم کربنات همچنین جهت تولید کلرید کلسیم نیز استفاده می گردد. کلرید کلسیم یک ماده دارویی مهم می باشد که از آن جهت رفع کمبود یون کلسیم در بدن استفاده می گردد. از کلرید کلسیم همچنین در درمان حساسیت هایی نظیر خارش، کهیر و تنگی نفس نیز استفاده می گردد. کلرید کلسیم علاوه بر اینها جهت جلوگیری از خونریزی های شدید نیز کاربرد دارد. چرا که این ماده سبب افزایش سرعت انعقاد خون می گردد.

کلسیم کربنات ماده اولیه تولید برومید کلسیم نیز هست. برومید کلسیم نیز دارای کاربردهای دارویی وسیعی می باشد. به عنوان مثال از آن به عنوان ماده ضد تشنج در درمان بیماری صرع استفاده می گردد. این ماده همچنین جهت تسکین دردهای معده نیز به کار گرفته می شود.

کلسیم کربنات 2

امیدواریم در پایان از مطلب کلسیم کربنات و کاربردهای آن بهره لازم را برده باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید کلسیم کربنات می توانید به وب سایت آواشیمی صبا مراجعه نمایید.

شرکت آواشیمی صبا بیش از بیست سال است که در حیطه واردات مواد اولیه صنعتی و دارویی فعال است و بالاترین کیفیت و بهترین خدمات را در این زمینه عرضه می کند.