در این سری از مطالب وبلاگ آواشیمی صبا به معرفی کلرهگزیدین و موارد مصرف آن و همچنین عوارض جانبی احتمالی این دارو می پردازیم.

کلرهگزیدین چیست؟

کلرهگزیدین یک ترکیب شیمیایی متشکل از اتم های کربن، هیدروژن، نیتروژن و کلر است. این ماده یکی از پر مصرف ترین دهانشویه های موجود در بازار می باشد. از این ماده به طور گسترده جهت درمان عفونت های دهان و زخم های لثه ای استفاده می گردد. خاصیت اصلی این ماده اتصال و چسبندگی محکم آن به نواحی دهانی می باشد. این خاصیت باعث می شود تا با ورود این ماده به دهان علائم و عملکرد آن به مرور و به آهستگی خود را نشان دهند. در نتیجه در طی یک محدوده زمانی نسبتا زیاد یک محیط ضد میکروبی در دهان ایجاد می گردد. این ماده از طریق تخریب دیواره سلولی موجب مرگ میکروب ها می شود.

در ادامه به معرفی موارد مصرف و همچنین بررسی عوارض جانبی کلرهگزیدین که در دسته مواد ضدعفونی کننده قرار می گیرد، می پردازیم.

کلرهگزیدین

موارد مصرف کلرهگزیدین

کلرهگزیدین یک داروی ضد میکروب است که غالبا به عنوان دهانشویه مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که این ماده تنها در صورت تجویز پزشک یا دندانپزشک قابل استفاده می باشد. مصرف کلرهگزیدین باعث کاهش پلاک دندان شده و میکروب های داخل دهان را از بین می برد. این دارو علاوه بر ضد عفونی کردن دهان می تواند جهت درمان التهاب لثه نیز استفاده شود. در صورت تشخیص دندانپزشک می توانید این دارو را برای مقابله با تورم لثه، قرمزی لثه و رفع خونریزی مورد استفاده قرار دهید.

نکته: شما میتوانید برای خرید کلروهگزیدین 20% به سایت آواشیمی صبا مراجعه کنید.

گرچه کلرهگزیدین عموما به عنوان یک دهانشویه شناخته می شود اما می توان از آن به عنوان محلول موضعی جهت شستشو و ضد عفونی کردن پوست و زخم نیز استفاده نمود.

کلرهگزیدین می بایست بعد از مسواک زدن مورد استفاده قرار گیرد. مقدار پانزده میلی لیتر از این دارو را به مدت سی ثانیه در دهان خود بچرخانید و سپس به بیرون تف کنید. توجه کنید که هرگز نباید کلرهگزیدین را قورت بدهید. همچنین پس از خارج نمودن آن، دهان خود را شستشو ندهید. زیرا این کار ممکن است اثر دارو را از بین ببرد. شستشوی دهان همچنین می تواند باعث افزایش طعم تلخ دارو در دهان شود. لازم به ذکر است که این دارو را نباید با آب مخلوط کنید. همچنین بلافاصله پس از استفاده از آن می بایست از خوردن و آشامیدن و مسواک زدن اجتناب کنید. از این دارو دو مرتبه در طول روز و با همین شیوه استفاده نمایید.

عوارض جانبی

حال که با موارد مصرف کلرهگزیدین آشنا شدیم، می خواهیم عوارض جانبی آن را مورد بررسی قرار دهیم.

شایع ترین عارضه جانبی کلرهگزیدین ایجاد طعم تلخ در دهان است. این ماده همچنین می تواند موجب تغییرات موقت در حس چشایی گردد. فرد ممکن است طعم شوری را حس نکند و غذاها به نظرش بی مزه بیایند.

تغییر رنگ دندان ها از دیگر عوارض جانبی احتمالی کلرهگزیدین می باشد. این ماده ممکن است موجب بروز رنگ قهوه ای بر روی دندان ها و همچنین پرکردگی های همرنگ دندان گردد. البته این تغییر رنگ خارجی بوده و با مسواک زدن برطرف خواهد شد.

از آنجا که این دارو موجب اختلال در تجزیه گلوکز توسط باکتری ها و جلوگیری از تولید اسید توسط آنها می شود، مصرف آن باعث خواهد شد که محیط دهان قلیایی نگه داشته شود. این امر می تواند زمینه تشکیل جرم فوق لثه ای در دهان را فراهم کند.

یکی دیگر از عوارض جانبی گزارش شده این دارو که البته خیلی شایع نمی باشد تورم غده پاروتید است.

کلرهگزیدین 2

سخن پایانی

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره کلرهگزیدین و موارد مصرف آن می توانید به وب سایت آواشیمی صبا مراجعه نمایید. شرکت آواشیمی صبا، برند معتبر وارد کننده مواد اولیه دارویی است و دارای سابقه ای طولانی و درخشان در این حوزه می باشد. این شرکت اکنون بیش از بیست سال است که در زمینه واردات مواد اولیه دارویی فعال است و بالاترین کیفیت و بهترین خدمات را در این حوزه به مشتریان خود عرضه می نماید.