در این سری از مطالب وبلاگ آواشیمی صبا می خواهیم شما را با کامفور و موارد مصرف آن چیست؟ آشنا سازیم. در ادامه این مطلب به معرفی خاصیت های کامفور برای سلامتی و همچنین استفاده های صنعتی از این ماده نگهدارنده خواهیم پرداخت.

کامفور چیست؟

این ماده نوعی ترکیب آلی است که دارای خواص متعددی برای سلامتی می باشد. کامفور یک ماده‌ مومی، شفاف، جامد و سفیدرنگ است. این ماده از ترکیب اتم‌ های کربن و هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است. مهمترین ویژگی این ماده بوی بسیار قوی و تند آن می‌ باشد. این ماده از صمغ درخت کامفور گرفته می‌ شود. این درخت در آسیای مرکزی و شرقی علی الخصوص کشورهای مالزی، ژاپن و اندونزی به طور فراوان یافت می شود.

حال می خواهیم به موارد مصرف و خواص کامفور بپردازیم.

کامفور

خواص کامفور

این ماده دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی و بی حس کنندگی است. این ماده همچنین ضد التهاب و ضد روماتیسم نیز می باشد. از دیگر ویژگی های این ماده می توان به آنتی نورالژی و آنتی اسپاسمودیک بودن آن اشاره نمود. همچنین معمولا از آن در درمان سرفه، صاف کردن سینه و قطع آبریزش بینی نیز استفاده می گردد. این ماده دارای خاصیت کاهش هیجان و اضطراب می‌ باشد. یکی دیگر از موارد مصرف کامفور این است که می‌ تواند در کاهش میل جنسی نیز موثر باشد. از این ماده می توان به صورت موضعی جهت تسکین درد، خارش و سوزش استفاده نمود. تسکین احتقان سینه نیز از دیگر خواص این ماده می باشد.

کامفور همچنین می تواند جهت درمان قارچ، زگیل، آکنه و التهاب ناشی از نیش حشرات نیز مورد استفاده قرار گیرد. تسکین دردهای عضلانی، درمان تب خال، نرم کردن ترک پاشنه، درمان میخچه پا و تسکین سندرم پای بیقرار از دیگر خواص مهم این ماده است. علاوه بر این می توان از روغن کامفور جهت پیشگیری از ریزش مو، بهبود رشد مو و افزایش لطافت آن نیز استفاده نمود. این ماده همچنین در درمان شپش سر نیز تاثیر فوق العاده ای دارد. درمان هموروئید و استئو آرتریت نیز از دیگر خواص این ماده می باشند.

از جمله عوارض جانبی کامفور می توان به ایجاد ناراحتی معده، ایجاد گاز معده، قولنج، ایجاد تهوع و اسهال و استفراغ اشاره نمود. این ماده در مواردی می تواند موجب بروز هذیان گویی، انقباض قلب و تشنجات صرع مانند نیز شود. همچنین باید توجه داشته باشید که حداکثر دوز مناسب برای مصرف خوراکی این ماده بین ١٢٥ تا ٣٧٥ میلی گرم در روز است. مصرف بیشتر از این میزان از این ماده می تواند موجب بروز مسمومیت گردد.

شما میتوانید برای خرید کامفر به سایت آواشیمی صبا مراجعه کنید.

موارد مصرف صنعتی کامفور

کامفور به دلیل خواص فوق العاده در درمان سرفه و سرماخوردگی در تولید انواع پمادهای مالیدنی مربوط به سینه و گلو مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین خاصیت ضد التهابی این ماده سبب شده تا از آن در تولید انواع کرم ها و محصولات مراقبت از پوست نیز استفاده شود. همچنین امروزه انواع مختلفی از کرم های کامفور در داروخانه ها موجود هستند که از آنها جهت برطرف کردن گرفتگی بینی و راحت تر شدن تنفس استفاده می گردد. این ماده به علت برخورداری از خاصیت تسکین دردهای عضلانی در تولید انواع روغن ها و کرم های ماساژ نیز به کار گرفته می شود.

یکی از مهم ترین موارد مصرف صنعتی کامفور بهره گیری از آن در تولید اسپری ها و مواد حشره کش می باشد. این ماده یکی از قوی ترین ترکیبات جهت دفع و نابود کردن حشرات است. در واقع بوی نامساعد اسپری های حشره کش ناشی از وجود این ماده در ترکیبات سازنده آنها می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ماده کامفور و موارد مصرف آن می توانید به مطالب موجود در وب سایت آواشیمی صبا مراجعه کنید. شرکت آواشیمی صبا با برخورداری از بیست سال سابقه درخشان در حوزه واردات مواد اولیه صنعتی و آرایشی و بهداشتی، بالاترین کیفیت و بهترین خدمات در این زمینه را به شما ارائه می دهد.