در این سری از مطالب وبلاگ آواشیمی صبا به معرفی ماده‌ کافئین می‌پردازیم و در ادامه خواص و آثار آن و همچنین عوارض جانبی آن را نیز بررسی خواهیم کرد.

کافئین چیست؟

کافئین ماده‌ای خوراکی متشکل از اتم‌های کربن، هیدروژن، اکسیژن و نیتروژن است.

این ماده که به‌طور طبیعی در گیاهانی نظیر قهوه، کاکائو و چای یافت می‌شود نوعی داروی محرک است که اثری ضد خواب دارد.

قهوه منبع اصلی این ماده به شمار می‌رود و هر فنجان قهوه بین ٧٥ تا ٢٥٠ میلی‌گرم کافئین دارد.

کافئین

کافئین و خواص آن

تحریک سیستم عصبی مرکزی، افزایش میزان هوشیاری و آگاهی محیطی، افزایش تمرکز و بهتر شدن حافظه مهمترین اثرات کافئین هستند.

این ماده همچنین منجر به حفظ طولانی‌تر دوپامین در بدن می‌شود که سبب می‌گردد احساسات خوب مدت زمان بیشتری در ما باقی بمانند.

افزایش سوخت‌وساز بدن، بیشتر شدن میزان سوزاندن چربی و کمک به کاهش وزن از دیگر خواص کافئین می‌باشند.

کافئین همچنین باعث محافظت از کبد می‌شود و خطر بیماری کبدی سیروز را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مداوم این ماده در افراد مبتلا به دیابت خطر مرگ زودرس آنها را تا سی درصد کاهش می‌دهد.

این ماده به‌علاوه دارای تأثیر بسزایی در کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد، سرطان پوست، رحم، پروستات، سینه و سرطان کولورکتال نیز هست.

کاهش خطر ابتلا به بیماری MS، افزایش میزان فعالیت باکتری‌های مفید روده، کاهش خطر گسترش سنگ کلیه، کاهش خطر ابتلا به آلزایمر، حفاظت از لایه‌های چشم در برابر آسیب‌هایی که منجر به آب مروارید می‌شوند، کاهش خطر گسترش بیماری کارسینوم، کاهش خطر ابتلا به پارکینسون، کاهش سطح پیشرفت بیماری هپاتیت و کاهش خطر ابتلا به نقرس از دیگر خواص کافئین برای سلامتی می‌باشند.

رفع خستگی، جلوگیری از بروز افسردگی، کاهش ریسک سکته‌ی مغزی، کاهش ریسک گسترش بیماری کیسه صفرا، کمک به درمان یا تسکین دردهای میگرنی، کاهش استرس و اضطراب، بهبود عملکرد و کاهش اشتباهات رانندگی، از بین بردن سیاهی دور چشم، ترمیم صدمات پوستی ناشی از پرتوی فرابنفش و افزایش درخشش طبیعی مو از دیگر آثار این ماده می‌باشند.

عوارض جانبی کافئین

از آنجا که کافئین از جذب مواد معدنی خصوصا آهن جلوگیری می‌کند، مصرف آن برای مبتلایان به بیماری‌های مرتبط با فشار خون می‌تواند خطرناک باشد. مصرف زیاد این ماده می‌تواند منجر به بروز سردرد، عصبانیت، کج‌خلقی، اسهال، تکرر ادرار، افزایش ضربان قلب، اضطراب، معده تحریک‌پذیر، حالت تهوع و استفراغ گردد.

همچنین این ماده باعث افزایش میزان کلسیم دفع شده‌ی خون در ادرار می‌گردد.

مصرف این ماده برای زنان باردار، بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی، مبتلایان به اختلالات مربوط به خونریزی، بیماران دارای مشکلات قلبی، مبتلایان به بیماری صرع، مبتلایان به سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر، مبتلایان به پوکی استخوان و همچنین بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی می‌بایست با احتیاط بسیار زیاد صورت گیرد.

کافئین به‌طور کلی ماده‌ای مفید و بی‌خطر است که در بخش قبل با خواص آن بیشتر آشنا شدیم اما افراط در مصرف آن می‌تواند به بروز انواع دردها و اختلالات منجر شود. دوز مجاز مصرف این ماده برای افراد بالغ تا چهارصد میلی‌گرم در روز می‌باشد. اما زنان باردار لازم است که مصرف کافئین خود را تا سقف دویست میلی‌گرم در روز کاهش دهند. همچنین لازم به ذکر است که اگر مبتلا به کمبود تراکم استخوان هستید مصرف روزانه‌تان از این ماده به هیچ وجه نباید از سیصد میلی‌گرم تجاوز کند.

کافئین خالص

در بخش های قبل به معرفی کافئین و خواص آن و همچنین عوارض جانبی آن پرداختیم. حال می خواهیم شما را با کافئین خالص آشنا سازیم.

این نوع کافئین که به آن پودر کافئین یا کافئین بی آب نیز گفته می‌شود، شکل تلخیص‌شده‌ی این ماده می‌باشد. این پودر شکلی کریستالی دارد و سفید، بی‌بو، براق و تلخ است.

طبق اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا یک قاشق چایخوری از این پودر معادل ٢٨ فنجان قهوه حاوی کافئین است.

کاربرد اصلی این پودر استفاده از آن در فرآیند تولید مکمل‌های ورزشی است. این ماده همچنین در تولید مواد آرایشی و شامپوها نیز کاربرد دارد. از این ماده در پزشکی و در دستگاه‌های شوک جهت تحریک قلب نیز استفاده می‌شود. همچنین این پودر به‌طور گسترده به‌عنوان افزودنی در تولید نوشابه‌های انرژی‌زا نیز به کار گرفته می‌شود.

پودر کافئین

امیدواریم در پایان از مطلب کافئین و خواص آن بهره لازم را برده باشید.

همچنین شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و خریداری محصول کافئین انهیدروس یا بی آب به سایت آواشیمی صبا مراجعه فرمایید.