در این سری از مطالب وبلاگ آوا شیمی صبا ما قصد داریم شما را با پودر تالک و کاربردهای آن چیست؟ آشنا سازیم.

پودر تالک از یک ماده معدنی که عمدتا از منیزیم، سیلیکون و اکسیژن تشکیل شده است، به دست می آید.

این پودر رطوبت پوست را به خوبی جذب می کند و اصطکاک را کاهش می دهد و برای خشک نگه داشتن بدن مناسب است.

آیا کاربردهای پودر تالک را می دانید؟ خطرات پودر تالک چیست؟ در این مقاله بیشتر به بررسی این موضوع می پردازیم.

تالک

کاربردهای پودر تالک چیست؟

تالک یکی از موادی است که روزانه برای مراقبت شخصی استفاده می ‌شود و از آنجایی که جذب بالایی دارد، به محافظت از پوست و ایجاد سطحی خشک بر روی آن کمک می ‌کند.

از دیگر کاربردهای پودر تالک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مبارزه با راش پوشک در نوزادان
  • از بین بردن بوی نامطبوع بدن
  • جلوگیری از آسیب پوست در اثر اصطکاک
  • تولید انواع لوازم آرایشی مانند: پودر سایه چشم و رژ لب
  • رطوبت و روغن اضافی مو را جذب می کند
  • طراوت پارچه ها، بافت ها و لباس های مختلف

پودر تالکخطرات پودر تالک برای کودکان

آکادمی اطفال آمریکا نشان می دهد که پودر تالک ممکن است برای نوزادان مضر باشد؛ زیرا ممکن است ذرات ریز این پودر را استنشاق کنند که به ریه ها آسیب می رساند.

آیا نوزادان به پودر تالک نیاز دارند؟

بسیاری از مردم فکر می کنند که پودر تالک برای نوزادان ضروری است، اما در واقع برای خشک و سالم نگه داشتن بدن نوزاد به آن نیازی نیست.

کرم ها و پمادهای زیادی وجود دارد که بسیاری از آن ها حاوی مواد طبیعی هستند که می توانند برای درمان بثورات پوشک استفاده شوند. خشک نگه داشتن ناحیه پوشک از طریق تعویض مداوم نوزاد به جلوگیری از راش و تحریکات کمک می کند.

در صورت استفاده از پودر تالک توصیه می شود به صورت روزانه از آن استفاده نکنید و برای جلوگیری از استنشاق شیرخوار ابتدا آن را روی دست قرار دهید.

دیگر خطرات تالک از نظر علم

حال که با کاربردهای پودر تالک آشنا شدیم، بیایید به بررسی خطرات آن از نظر علمی بپردازیم.

در حالی که گروه ‌های مختلف ممکن است در معرض پودر تالک قرار بگیرند، آن هایی که بیشتر تحت تأثیر خطرات پودر تالک قرار می‌گیرند، معمولا زنان و نوزادان هستند.

بحث بر سر پودر تالک از دهه هشتاد قرن گذشته آغاز شد و از آن زمان مطالعات متعددی در ارتباط استفاده از پودر تالک و سرطان منتشر شده است. اما همه این مطالعات هنوز بحث برانگیز هستند.

برخی از تحقیقات در موارد زیر انجام شده است:

سرطان تخمدان

هنگامی که یک خانم از  نوار بهداشتی  یا دستمال مرطوب ناحیه تناسلی حاوی پودر تالک استفاده می کند، ممکن است ذرات تالک به تدریج به رحم و سپس به تخمدان ها برود.

چندین مطالعه روی زنان به ارتباط احتمالی پودر تالک و سرطان تخمدان پرداخته اند، اما نتایج متناقض بوده است.

برخی از مطالعات افزایش جزئی در خطر سرطان تخمدان را گزارش کردند، در حالی که برخی دیگر هیچ اثر قابل توجهی در این زمینه نشان نداده اند.

مشکلات تنفسی در کودکان

همانگونه که در کاربردهای پودر تالک گفته شد، از این ماده برای مبارزه با راش پوشک در نوزادان استفاده می شود. اما برای کودکان، خطرات پودر تالک ممکن است با مشکلات تنفسی، مانند: آلرژی، انسداد مجاری تنفسی، ذات الریه آسپیراسیون و سایر عوارض سلامتی در آینده همراه باشد.

مشکلات مربوط به استنشاق پودر تالک نیز ممکن است تنفس سریع، سرفه، کبودی پوست، اسهال، استفراغ و تشنج را شامل شود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که استنشاق مکرر پودر تالک ممکن است باعث آسیب ریه به خصوص در نوزادان شود.

سرطان ریه

یک مطالعه اخیر نشان داد که استنشاق پودر تالک ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد.

اگرچه اکثر مردم مقادیر زیادی از این پودر را استنشاق نمی کنند، اما کارگرانی که تالک را استخراج می کنند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای استنشاق آن باشند.

سرطان آندومتر

یک مطالعه اولیه نشان داد که استفاده از این پودر خطر ابتلا به سرطان آندومتر را به خصوص در زنان یائسه افزایش می دهد. با این حال، یک مطالعه اخیر هیچ ارتباط احتمالی بین پودر تالک و سرطان رحم را نشان نداد.

مشکلات پوستی

یکی دیگر از خطرات پودر تالک ایجاد مشکلات پوستی است؛ به طوری که اتحادیه اروپا دستور ممنوعیت استفاده از پودر تالک در  لوازم آرایشی و بهداشتی را صادر کرده است،  حتی اگر سرطان زا بودن آن ثابت نشده باشد.

امیدواریم در پایان از مطلب پودر تالک و کاربردهای آن چیست؟ لذت برده باشید.

همچنین شما می توانید برای خرید تالک دارویی به سایت آوا شیمی صبا مراجعه کنید.