در این سری از مطالب وبلاگ آواشیمی صبا قصد داریم شما را با ویتامین D3 و موارد مصرف و عوارض آن آشنا سازیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی ویتامین D3 یا همان کلکلسیفرول بپردازیم.

ویتامین D3 چیست؟

ویتامین D3 یا همان کلکلسیفرول یکی از ویتامین های گروه D می باشد. این گروه از ویتامین ها محلول در چربی هستند و نقش های مهمی را در بدن انسان به عهده دارند. کارکرد اصلی ویتامین های گروه D افزایش میزان جذب کلسیم، فسفات و منیزیم در روده می باشد. به همین دلیل این ویتامین ها از نقشی کلیدی در رشد و استحکام استخوان ها برخوردار هستند.

منبع اصلی تامین ویتامین D3 نور خورشید می باشد. در واقع نیاز روزانه انسان به کلکلسیفرول تنها با بیست دقیقه قرار گرفتن در معرض تابش خورشید برآورده می گردد. البته استفاده از کرم های ضد آفتاب می تواند میزان تولید این ویتامین در پوست را تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر نور خورشید ماهی های پر چربی نظیر ساردین نیز سرشار از ویتامین D3 می باشند. جگر، لبنیات، تخم مرغ و قارچ نیز از دیگر منابع این ویتامین به شمار می روند.

از انواع ویتامین D3 میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ویتامین D3 کریستال MIU 40 از کریستال های سفید یا تقریباً سفید تشکیل شده است. عملاً در آب نامحلول است، اما آزادانه در اتانول (۹۶٪) و روغن های چرب محلول است.
  2. ویتامین D3 کریستال CWS 100 پودری سفید تا مایل به سفید با جریان آزاد است که در آب سرد قابل پخش است. می توان از آن در برنامه های غذایی و مکمل های غذایی از جمله مخلوط مواد مغذی پودری، کپسول های پوسته سخت و قرص ها استفاده کرد.

در ادامه به بررسی موارد مصرف کلکلسیفرول و همچنین ذکر عوارض جانبی این ویتامین خواهیم پرداخت.

ویتامین D3

موارد مصرف ویتامین D3

ویتامین D3 دارای نقشی بسیار حیاتی در تعامل با مغز، استخوان، غدد، سیستم ایمنی، عضلات و… است. این ویتامین در بهبود و کند کردن سرعت پیشرفت تمامی بیماری های خودایمنی اثرگذار می باشد. از آنجا که این ویتامین باعث افزایش میزان جذب کلسیم در بدن می شود لذا کمبود آن موجب کمبود کلسیم در بدن می گردد. کمبود کلسیم نیز به خودی خود موجب ضعف در استخوان ها و بروز بیماری های مرتبط با استخوان می شود.

با توجه به این خواص می توان گفت کمک به پیشگیری و درمان بیماری هایی چون راشیتیسم، نرمی استخوان و پوکی استخوان از جمله مهم ترین موارد مصرف ویتامین D3 می باشد. همانطور که گفتیم این ویتامین در پیشگیری و بهبود بیماری های خودایمنی نظیر ام اس، آرتریت، سندروم روده تحریک پذیر، خستگی مزمن و فیبرومیالژیا نیز تاثیر بسزایی دارد.

از دیگر موارد مصرف کلکلسیفرول می توان به استفاده از آن در درمان اختلالات پوستی از جمله پسوریازیس اشاره نمود. این ویتامین همچنین در پیشگیری و بهبود انواع مختلف سرطان ها و مخصوصا سرطان پوست نیز اثرگذار است.

یکی از مهم ترین کاربردهای ویتامین D3 در کمک به متعادل کردن هورمون های پاراتیروئیدی می باشد. از این ویتامین به عنوان دارو جهت درمان پرکاری پاراتیروئید استفاده می گردد. کلکلسیفرول علاوه بر اینها در پیشگیری از بیماری پارکینسون، پیشگیری از انسداد مزمن ریه، پیشگیری از آلزایمر، افزایش قوای جنسی، بهبود متابولیسم بدن، بهبود بیماری های تنفسی از جمله کرونا، بهبود آسم و مقابله با افسردگی نیز اثرگذار می باشد.

به طور کلی می توان گفت کمک به سلامت استخوان ها و تقویت سیستم ایمنی بدن مهم ترین خواص و فواید ویتامین D3 می باشند.

عوارض جانبی

می توان گفت مصرف ویتامین D3 در دوزهای معمول کاملا بی خطر محسوب می شود. هر چند مصرف این ماده در دوزهای بالا می تواند در مواردی منجر به بروز مسمومیت گردد. همانطور که گفتیم یکی از اصلی ترین کارکردهای این ویتامین در بدن افزایش میزان جذب کلسیم می باشد. در نتیجه مصرف بیش از حد این ویتامین می تواند به ازدیاد کلسیم در بدن یا همان هایپرکلسمی منجر شود. در واقع هایپرکلسمی مهم ترین عارضه جانبی ناشی از مسمومیت ویتامین D3 است. این عارضه معمولا با تشنگی و تکرر ادرار همراه می گردد.

مصرف بیش از حد کلکلسیفرول و جذب بیش از حد کلسیم اگر در بلندمدت ادامه دار شود می تواند سبب بروز عوارض مختلفی گردد. از جمله این عوارض می توان به اسهال، استفراغ، تهوع، یبوست، درد معده، بی خوابی، بی اشتهایی، گیجی، ضعف، خستگی و همینطور بروز آسیب های کلیوی اشاره نمود. چرا که کلسیم اضافی بدن در اندام ها و بافت های نرمی نظیر کلیه، قلب و کبد رسوب خواهد کرد و به مرور زمان منجر به ایجاد آسیب به این بافت ها و خصوصا کلیه خواهد شد. در این موارد آسیب های دیگری از جمله رسوب کلسیم در رگ ها نیز می توانند ظاهر گردند.

ویتامین D3

امیدواریم در پایان از مطلب ویتامین D3 و موارد مصرف و عوارض آن بهره لازم را برده باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به ویتامین D3 میتوانید به وب سایت آواشیمی صبا مراجعه نمایید.

شرکت آواشیمی صبا بیش از بیست سال است که در زمینه واردات مواد اولیه صنعتی، دارویی و آرایشی و بهداشتی فعال می باشد و بالاترین کیفیت و بهترین خدمات را در این حوزه عرضه می نماید.