در این سری از مطالب وبلاگ آواشیمی صبا قصد داریم شما را با ویتامین A پالمیتات و خواص آن آشنا سازیم. به ویتامین A پالمیتات، رتینیل پالمیتات نیز گفته می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با این ویتامین و خواص آن آشنا شویم.

ویتامین A پالمیتات چیست؟

ویتامین A پالمیتات که به آن رتینیل پالمیتات نیز گفته می شود یک ترکیب شیمیایی متشکل از اتم های کربن، هیدروژن و اکسیژن است. این ویتامین محلول در چربی است و فواید پرشماری برای سلامتی بدن دارد. اصلی ترین منابع غذایی این ویتامین عبارتند از: هویج، گوجه، جگر، پنیر، زرده تخم مرغ، اسفناج، جعفری، شوید، کدو، کاهو، شلغم و چغندر.

متوسط نیاز روزانه بدن به این ویتامین مابین هشتصد تا نهصد میکروگرم در روز است. البته این میزان برای کودکان بین چهارصد تا ششصد میکروگرم و برای زنان شیرده هزار و سیصد میکروگرم در روز می باشد.

در ادامه به معرفی خواص و موارد مصرف ویتامین A پالمیتات می پردازیم.

ویتامین A پالمیتات

خواص ویتامین A پالمیتات

ویتامین A پالمیتات دارای نقشی کلیدی در فعالیت سالم قلب و عروق است. میزان کافی این ویتامین برای داشتن فشار خون نرمال ضروری می باشد. این ویتامین همچنین یک عنصر حیاتی برای فعالیت مویرگ ها و حفظ جداره آنها است و در صورت کمبود این ویتامین فرد ممکن است با خونریزی های مغزی و یا عوارض قلبی و عروقی دست به گریبان شود.

ویتامین A پالمیتات جهت حفظ سلامت سطح چشم و همچنین بهبود بینایی در نور کم ضروری است. کمبود این ویتامین می تواند باعث خشک شدن و افزایش ضخامت قرنیه چشم گردد. این عارضه که به آن گزروفتالمی گفته می شود حتی می تواند منجر به نابینا شدن فرد نیز بشود. گرچه معمولا تنها سبب شب کوری می گردد.

از دیگر خواص مهم ویتامین A پالمیتات نقش آن در بهبود زخم های پوست، جوش و سایر عوارض و التهابات پوستی است. این ویتامین جزء اساسی مواد آرایشی و بهداشتی مرتبط با سلامت پوست می باشد و دارای نقشی کلیدی در افزایش شادابی و شفافیت پوست و کاهش چین و چروک های پوستی است. کمبود این ویتامین در بدن باعث خواهد شد که زخم های پوستی بسیار دیر بهبود یابند. کمبود این ویتامین همچنین می تواند منجر به بروز زگیل در سطح پوست شود. این ویتامین علاوه بر اینها در درمان اگزما و خارش های شدید پوستی نیز موثر واقع می گردد.

دیگر خواص

یکی دیگر از خواص این ویتامین شاداب نگه داشتن و جلوگیری از مرگ سلول های بدن است. به همین دلیل این ویتامین از جمله داروهای اصلی جهت جلوگیری از پیری زودرس می باشد. این ویتامین همچنین دارای تاثیری فوق العاده در مقابله با انواع عفونت های بدن است. افزایش ایمنی و مقاومت بدن و تقویت عوامل ضد بیماری دو کارکرد اصلی این ویتامین در مواجهه با عفونت های میکروبی هستند.

ویتامین A پالمیتات همچنین یکی از اجزای کلیدی در رشد و نمو کودکان است و وجود میزان کافی آن در بدن برای فرآیند رشد کودک ضروری می باشد.

شما میتوانید برای خرید ویتامین A پالمیتات به سایت آواشیمی صبا مراجعه کنید.

عوارض جانبی

ویتامین A پالمیتات در دوزهای معمول کاملا بی خطر می باشد و هیچگونه عوارض جانبی ای در پی ندارد. اما مصرف بیش از حد این ماده می تواند منجر به بروز مسمومیت و ظاهر شدن عوارض جانبی گردد. از جمله این عوارض می توان به بروز سردرد، خستگی، کسالت، ریزش مو، خارش، ترک خوردن لب ها، بی اشتهایی، استفراغ، تکرر ادرار، یرقان و هایپرکلسمی اشاره نمود.

کلام آخر

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ویتامین A پالمیتات و موارد مصرف و عوارض جانبی آن می توانید به وب سایت آواشیمی صبا مراجعه نمایید. شرکت آواشیمی صبا، برند معتبر وارد کننده مواد اولیه دارویی است و دارای سابقه ای طولانی و اعتباری انکارناپذیر در این حوزه می باشد. این شرکت اکنون بیش از بیست سال است که در زمینه واردات مواد دارویی فعال می باشد و بالاترین کیفیت و بهترین خدمات را در این خصوص عرضه می نماید.