در این سری از مطالب وبلاگ آوا شیمی صبا ما قصد بر این داریم شما را با متیل سالیسیلات و موارد مصرف آن چیست؟ آشنا سازیم.

متیل سالیسیلات برای تسکین موقت دردهای ناشی از کشیدگی، رگ به رگ شدن، آرتریت، کبودی، درد عصبی، کمردرد ساده یا درد در ناحیه تحتانی ستون فقرات استفاده می‌شود.

متیل سالیسیلات که گاهی اوقات روغن زمستانه نامیده می شود، عضو خوشبو از خانواده آسپرین و یکی از پرمصرف ترین مواد ضد تحریک است.

اگرچه این ماده بسیار سمی است، اما تولیدکنندگان از آن در غلظت های بسیار کم به عنوان یک عامل طعم دهنده در آب نبات، آدامس، قطره های سرفه و خمیر دندان استفاده می کنند.

این ماده دارای خواص ضدالتهابی است و هنوز هم برای دردهای مفاصل و عضلانی و بیماری های روماتیسمی در ترکیبات و پمادها استفاده می شود.

متیل سالیسیلات

موارد مصرف متیل سالیسیلات

منابع منشأ مصنوعی، از نظر ساختاری متیل استر اسید سالیسیلیک است. از این رو، می توان آن را از واکنش تراکم اسید سالیسیلیک و متانول تولید کرد.

خرید متیل سالیسیلات کاربردهای مختلفی دارد؛ از جمله:

استفاده از متیل سالیسیلات در محصولات آرایشی و بهداشتی

متیل سالیسیلات در لوازم آرایشی و بهداشتی به عنوان یک عامل گرم کننده و در محصولات ماساژ ورزشی به عنوان یک عامل ساینده استفاده می شود.

در عطرسازی به عنوان اصلاح کننده رایحه شکوفه ها و در محصولات بهداشتی دهان به عنوان یک ضد عفونی کننده ملایم استفاده می شود. به عنوان یک عامل دناتوره کننده و طعم دهنده در غلظت های بین 0.0001٪ تا 0.6٪ و به عنوان یک طعم دهنده در خمیر دندان تا 1٪ به کار می رود.

هدف اصلی محصولات کرم/ماساژ ورزشی کاهش برخی ناراحتی ‌هایی است که گهگاه در ارتباط با ورزش و تمرینات بدنی ایجاد می ‌شوند. آن ها در واقع دردهای عضلانی را برطرف می کنند و به عنوان ضد التهاب استفاده می شوند.

سالن هایی که آروماتراپی را اثبات می کنند نیز از روغن زمستانه با محتوای متیل سالیسیلات تا 98٪ استفاده می کنند. بر اساس کدکس کاری آن ها، اسانس ها با سایر روغن های «پایه» در غلظت های بین 0.5-5٪ مخلوط می شوند.

متیل سالیسیلات در مواد غذایی

متیل سالیسیلات به عنوان طعم دهنده در آدامس ها، محصولات پخته شده، شربت ها، آب نبات ها، نوشیدنی های الکلی و بستنی به کار می رود.

این ترکیب به طور طبیعی در سبزیجات مختلف و انواع توت های خوراکی وجود دارد.

متیل سالیسیلات در پزشکی

این ماده دارای خواص ضدالتهابی است و هنوز هم برای دردهای مفاصل و عضلانی و بیماری‌های روماتیسمی در ترکیبات و پمادها استفاده می‌شود، اما جدای از این، هیچ عصاره گیاهی حاوی سالیسیلات در داروخانه ‌های غربی موجود نیست.

متیل سالیسیلات دارای اثرات سالیسیلات است و به ندرت از طریق خوراکی تجویز می شود. این ماده به آسانی از طریق پوست جذب می شود و برای تسکین درد در ترکیبات و پمادها به کار می رود.

عوارض متیل سالیسیلات چیست؟

اگر در محل مصرف این دارو دچار سوزش، ناراحتی، تورم یا تاول شدید، پوست را تمیز کنید و فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید.

عوارض جانبی کمتر آن می تواند شامل احساس خفیف سرماخوردگی یا سوزش باشد.

سوالات متداول در موارد مصرف متیل سالیسیلات

برای چه مواردی استفاده می شود؟

سالیسیلات موضعی (برای پوست) برای آرامش حاد عضلانی یا درد مفاصل ناشی از کشیدگی، رگ به رگ شدن، التهاب، تورم یا کمردرد استفاده می شود.

آیا این ماده برای انسان خطرناک است؟

شکی نیست که متیل سالیسیلات هنگام مصرف می تواند سمی باشد، اما بیشتر موارد مسمومیت انسانی به دلیل استفاده بیش از حد موضعی است! علائم هشدار دهنده مسمومیت آن از خستگی، حالت تهوع، سردرد، سرگیجه، مشکل تنفسی، تشنج، زنگ گوش و استفراغ متفاوت است.

چگونه درد را تسکین می دهد؟

سالیسیلات برای درمان دردهای خفیف عضلانی / مفاصل (به عنوان مثال، آرتریت، کمردرد، رگ به رگ شدن) استفاده می شود. منتول و متیل سالیسیلات با ایجاد احساس خنکی و رطوبت در پوست، پس از آن عمل می کنند. این احساسات روی پوست، شما را از احساس عمیق ‌تر عضلات و مفاصل در دردها دور می‌ کند.

آیا این ماده ضد التهاب است؟

در گروهی از داروها به نام سالیسیلات ها، متیل سالیسیلات یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) است. کافور، لیدوکائین و متیل سالیسیلات موضعی (برای پوست) یک داروی ترکیبی است که برای کاهش موقت دردهای خفیف تا متوسط ​​عضلات و مفاصل استفاده می شود.

در پایان امیدواریم که از این مطلب درباره ی متیل سالیسیلات و موارد مصرف آن بهره لازم را برده باشید.

شما میتوانید با مراجعه به سایت آوا شیمی صبا این محصول را تهیه کنید.