در این سری از مطالب وبلاگ آواشیمی صبا می خواهیم به بررسی ماینوکسیدیل و موارد مصرف آن بپردازیم.

ماینوکسیدیل چیست؟

ماینوکسیدیل یکی از انواع داروهای کاهنده‌ی فشار خون است. این دارو از طریق گشاد کردن رگ‌های محیطی سبب بهبود جریان خون و کاهش فشار آن می‌گردد.

این دارو علاوه بر مصرف به‌شکل خوراکی در افراد مبتلا به فشار خون بالا، به‌شکل موضعی و برای درمان طاسی و رشد موی سر نیز به کار می‌رود.

در ادامه به انواع مختلف موارد مصرف این دارو خواهیم پرداخت.

شما میتوانید برای خرید ماینوکسیدیل به سایت آواشیمی صبا مراجعه کنید.

موارد مصرف ماینوکسیدیل

این دارو در ابتدا برای مقابله با فشار خون بالا ساخته شد. اما عارضه‌ی جانبی هایپرتریکوز باعث شد تا کمتر از آن به عنوان داروی کاهنده‌ی فشار خون استفاده شود.

امروزه کاربرد اصلی دارو ماینوکسیدیل ، استفاده از آن به‌شکل محلول موضعی جهت درمان ریزش موی سر، هم در مردان و هم در زنان است.

این دارو علاوه بر درمان الگوی مردانه و زنانه‌ی ریزش مو، به درمان ریزش موی سکه‌ای که عمدتا به دلایل ناشی از استرس بالا رخ می‌دهد نیز کمک می‌کند.

ماینوکسیدیل همچنین در درمان ریزش موی ناشی از شیمی‌درمانی نیز مفید است. این دارو پس از کاشت موی طبیعی جهت افزایش استحکام و تقویت موی کاشته‌شده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از موارد مصرف ماینوکسیدیل این است که از طریق گشاد کردن رگ‌های سطح پوست سر باعث کاهش مقاومت عروقی و افزایش جریان خون در سطح پوست می‌شود و این افزایش جریان خون در نهایت موجب تحریک فولیکول‌های مو می‌شود و آنها را از وضعیت استراحت به وضعیت رشد فعال درمی‌آورد.

ماینوکسیدیل و موارد مصرف آن

نحوه مصرف ماینوکسیدیل موضعی

در بخش قبل با موارد مصرف ماینوکسیدیل آشنا شدیم. حال به بررسی نحوه مصرف این دارو می پردازیم.

جهت مصرف این دارو ابتدا لازم است که سر و موی فرد شسته شده و خشک شوند. ماینوکسیدیل موضعی معمولا حاوی دو تا پنج درصد پروپیلن گلیکول است. این ماده باعث می‌شود تا ماینوکسیدیل به صورت یکپارچه در تمام نواحی پوست سر پخش شده و جذب آن شود.

دوز مصرف این دارو روزانه یک میلی‌لیتر است که باید با استفاده از انگشتان یا سایر ابزارهای مناسب روی سطح پوست قرار گیرد. ماینوکسیدیل باید در ابتدا در مرکز ناحیه‌ی تحت درمان و دچار ریزش قرار گرفته و سپس به‌سمت سایر نواحی پخش شود.

دست‌ها و سایر نقاط بدن که با دارو تماس داشته‌اند و فرد به‌دنبال رویش مو در آنها نیست باید بلافاصله پس از مصرف موضعی ماینوکسیدیل مورد شستشو قرار گیرند. لازم به ذکر است که ماینوکسیدیل برای اینکه به مرحله‌ی اثرگذاری برسد لازم است دو تا چهار ساعت روی سر باقی بماند و در معرض هوا کاملا خشک شود. بنابراین لازم است تا چهار ساعت پس از مصرف دارو از شستشوی مو، سر کردن کلاه و یا رفتن به رختخواب خودداری نمایید.

همچنین هرگز نباید پس از مصرف موضعی ماینوکسیدیل موی خود را با سشوار خشک نمایید؛ چرا که این کار موجب اختلال در جذب دارو و مکانیزم اثرگذاری آن خواهد شد.

عوارض جانبی ماینوکسیدیل

بعد از آشنایی با موارد و نحوه ی مصرف ماینوکسیدیل به بررسی عوارض جانبی این دارو می پردازیم.

ابتدا لازم است عنوان شود که مصرف موضعی این دارو در صورت وجود التهاب یا جراحت در سطح پوست سر توصیه نمی‌شود. همچنین افراد دارای آلرژی به پروپیلن گلیکول نیز به هیچ وجه نباید از ماینوکسیدیل استفاده کنند. به علاوه استفاده از این دارو در سایر نواحی بدن بجز پوست سر نیز توصیه نمی‌شود.

ماینوکسیدیل می‌تواند موجب بروز عوارض جانبی متعددی شود که رایج‌ترین آنها ایجاد خارش و التهاب پوستی در ناحیه‌ی تحت درمان است. البته این عارضه معمولا تنها در دو هفته‌ی ابتدایی مصرف دارو رخ می‌دهد و به‌مرور از بین خواهد رفت. اما اگر این عارضه همچنان در پوست سر بیمار باقی ماند لازم است که در خصوص آن با پزشک مشورت شود.

از جمله سایر عوارض جانبی ممکن برای این دارو می‌توان به این موارد اشاره کرد: کاهش میل جنسی، افت فشار خون، درد در ناحیه‌ی سینه، بروز تاری دید، ضربان قلب نامنظم، گیجی، سردرد، افزایش وزن و بروز ضعف جسمانی.

در پایان امیدواریم که از مطلب ماینوکسیدیل و موارد مصرف آن بهره ی لازم را برده باشید.

همچنین شما میتوانید با مراجعه به سایت آواشیمی صبا این محصول را خریداری کنید.