در این سری از مطالب وبلاگ آواشیمی صبا قصد داریم به بررسی سوربیتان مونو استئارات چیست و چه کاربردهایی دارد؟ بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی کاربردهای مختلف سوربیتان مونو استئارات که در دسته امولسی فایرها قرار می گیرد، بپردازیم.

 سوربیتان مونو استئارات چیست؟

سوربیتان مونو استئارات که به آن اسپن 60 و همچنین موم مصنوعی نیز گفته می شود یک ترکیب شیمیایی متشکل از اتم های کربن، هیدروژن و اکسیژن است. این ماده از ترکیب سوربیتول و اسید استئاریک به دست می آید. ویژگی اصلی این ماده ویژگی امولسیون کنندگی است که باعث می شود بتوان از آن به عنوان امولسی فایر جهت مخلوط کردن روغن و آب با یکدیگر استفاده نمود. امروزه از این ترکیب به طور گسترده در صنایع گوناگون استفاده می گردد.

در ادامه به بررسی کاربردهای مختلف سوربیتان مونو استئارات در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی و بهداشتی می پردازیم.

سوربیتان مونو استئارات

کاربردهای سوربیتان مونو استئارات

سوربیتان مونو استئارات یک امولسیون کننده قوی است که باعث می شود از آن جهت حل نمودن آب و روغن در یکدیگر استفاده شود. این ماده همچنین برخوردار از ویژگی های پخش کنندگی و مرطوب کنندگی نیز می باشد. این ویژگی ها سبب شده است که از اسپن 60 جهت مخلوط کردن آب و روغن در بسیاری از مواد غذایی استفاده گردد.

بستنی ها از جمله مهم ترین محصولات غذایی ای هستند که از سوربیتان مونو استئارات در فرآیند تولید آنها استفاده می شود. ویژگی امولسیون کنندگی این ماده باعث می شود تا بستنی قوام مناسب تری پیدا کند. همچنین از تشکیل بلورهای یخ بر روی آن نیز جلوگیری می نماید. اسپن 60 در تولید انواع شیرینی و شکلات نیز به عنوان عامل امولسیون کننده و همچنین براق کننده پوشش سطح شکلات مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از این ماده در قنادی ها جهت انجام پروسه خامه زدن استفاده می گردد. این ماده در این پروسه باعث می شود تا کف خوب و سفت در حجم مناسب به دست بیاید. انواع نان و کیک نیز از دیگر مواردی هستند که از اسپن 60 در تولید آنها جهت افزایش حجم و بهبود بافت محصول استفاده می گردد.

اما شاید بتوان گفت مهم ترین کاربرد سوربیتان مونو استئارات در صنایع غذایی استفاده از آن در تولید مخمر خشک است. این ماده سبب ماندگاری بیشتر مخمر شده و رطوبت آن را حفظ می کند. امروزه در بیشتر نانوایی ها از این ماده جهت جلوگیری از خشک شدن مخمر استفاده می گردد.

نکته: شما میتوانید برای خرید اسپن 60 به سایت آواشیمی صبا مراجعه کنید.

دیگر کاربردها

محصولات آرایشی و بهداشتی دیگر موردی است که از سوربیتان مونو استئارات به طور گسترده در آن استفاده می شود. از این ماده با توجه به برخورداری از توانایی مخلوط سازی آب و روغن در انواع لوسیون ها و کرم های مراقبت از پوست و سایر محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده می گردد. انواع کرم های درمان خشکی پوست تا میزان زیادی برخوردار از اسپن 60 می باشند. این ماده همچنین در فرمولاسیون انواع داروها به عنوان افزودنی جهت بهبود بافت و قوام دارو مورد استفاده قرار می گیرد. از این ترکیب همچنین در تولید کرم های یبوست و کرم های بواسیر نیز استفاده می شود.

استفاده به عنوان امولسیون کننده در مواد براق کننده صنعت پشم، مایع ماشین کاری فلز، تولید الیاف مصنوعی و سموم دفع آفات از دیگر کاربردهای صنعتی سوربیتان مونو استئارات می باشند.

سوربیتان مونو استئارات 2

سخن پایانی

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره سوربیتان مونو استئارات چیست و چه کاربردهایی دارد، به  وب سایت آواشیمی صبا مراجعه نمایید.

شرکت آواشیمی صبا، برند معتبر وارد کننده مواد اولیه دارویی است و دارای سابقه ای طولانی و اعتباری ممتاز و انکارناپذیر در این حوزه می باشد. این شرکت اکنون بیش از بیست سال است که در حوزه واردات مواد اولیه دارویی فعال است و بالاترین کیفیت و بهترین خدمات را در این زمینه عرضه می نماید.