در این سری مطالب وبلاگ آوا شیمی صبا ما قصد بر این داریم شما را با سدیم لوریل سولفات و خواص آن چیست؟ آشنا سازیم.

سدیم لوریل سولفات (SLS) به دلیل خاصیت کف کنندگی و پاک کنندگی به طور گسترده در محصولات بهداشتی استفاده می شود و همچنین این ماده به دلیل ماهیت بسیار تحریک کننده اش شناخته شده است. آیا واقعا باید مراقب آن باشیم؟ خطرات استفاده مکرر از آن چیست؟ بیایید با هم آن را بررسی کنیم.

سدیم لوریل سولفات (SLS) چیست؟

سدیم لوریل سولفات (SLS) یک مولکول مشتق سولفاته است که به طور گسترده در شیمی مولکولی در زمینه لوازم آرایشی استفاده می شود.

این ترکیب از نمک، اسیدهای چرب و گوگرد توانایی اصلاح کشش سطوح را دارد تا مولکول های چربی چسبیده به هم را بشکند تا بهتر جدا شوند.

به طور کلی از روغن پالم تولید می شود و دارای قدرت شوینده، شستشو و کف بسیار قوی است.

SLS یکی از مشتقات سولفات با قوی ترین عملکرد شوینده است؛ همچنین در محصولات تمیز کننده خانگی، مایع ظرفشویی، مواد شوینده و حتی توسط مکانیک ها برای تمیز کردن موتور خودرو استفاده می شود.

همچنین SLS به دو شکل وجود دارد: 1) سدیم لوریل سولفات رشته ای.  2) سدیم لوریل سولفات پودری.

 خواص SLS چیست؟

با ارزش ترین خاصیت SLS در زیبایی، قدرت کف کنندگی آن است.

در ذهن رایج، یک محصول شستشو تنها زمانی مؤثر است که زیاد کف کند، اما این تصور کاملا نادرست است.

کف قطعا نشانگر شستشوی کامل نیست و هیچ ارتباطی بین پتانسیل کف کردن محصول و قابلیت شستشوی آن وجود ندارد.

سدیم لوریل سولفات  (SLS) علاوه بر قدرت کف کنندگی دارای خواص زیر نیز می باشد:

  • تمیز کردن.
  • امولسیون کننده: بین فاز آبی و فاز روغنی امولسیون ایجاد می کند.
  • دناتوره کردن: با نامناسب ساختن الکل برای مصرف
  • سورفکتانت(ماده فعال سطحی): باعث پخش شدن یک محصول پاک کننده می شود.

سدیم لوریل سولفات

SLS در کدام محصولات یافت می شود؟

سدیم لوریل سولفات تقریبا در ترکیب همه انواع محصولات پاک کننده و کف کننده موجود در بازار ظاهر می شود:

  • صابون های مایع
  • ژل دوش؛
  • شامپوها؛
  • ژل های پاک کننده صورت؛
  • لایه بردارها؛
  • نرم کننده مو؛
  • خمیر دندان؛
  • و غیره.

 اثر تحریک کنندگی سدیم لوریل سولفات (SLS)

مانند تعدادی از مشتقات سولفات مورد استفاده در زیبایی، سدیم لوریل سولفات نیز یک محرک پوست است و اثرات تحریک کنندگی آن به قدری شناخته شده است که در تعدادی از مطالعات، محققان پوست از آن به عنوان محرک پوست نام برده اند.

ماهیت تحریک کننده SLS از غلظت 0.5٪ وجود دارد و با غلظت 10٪ بسیار مهم می شود.

این ماده با تغییر پروتئین های موجود در غشای سلول های پوست یا چشم بر روی پوست عمل می کند که منجر به واکنش های التهابی مانند سوزن سوزن شدن، تورم، خارش و قرمزی می شود. همچنین به لایه هیدرولیپیدی پوست آسیب می رساند و باعث کم آبی آن می شود.

این SLS تا حد زیادی مسئول احساس سفتی، خشکی و تحریکی است که فرد می تواند بعد از دوش گرفتن یا حمام احساس کند. این اثرات ناخوشایند را می توان با شستشوی بسیار دقیق محدود کرد.

وجود آن در خمیردندان ها نیز باعث بروز زخم های دهان می شود.

با توجه به این قدرت تحریک ‌کننده و خشک ‌کننده قوی، سدیم لوریل سولفات  (SLS) به طور فزاینده‌ای در صابون‌ ها و شامپوها با مشتقات اتوکسیله آن جایگزین می ‌شود؛ سدیم لورت سولفات (SLES) که ساینده ‌تر است. با این حال، به طور گسترده در خمیردندان وجود دارد.

در این حالت، همه چیز در محصولات آرایشی برای محدود کردن اثر تحریک‌کننده محصولات حاوی SLS، با افزودن منظم مواد نرم ‌کننده و تسکین‌ دهنده اعمال می ‌شود.

SLS

چه خطراتی برای سلامتی دارد؟

سدیم لوریل سولفات (SLS) علاوه بر اثرات تحریک ‌کننده آن بر روی پوست که نسبتا خفیف باقی می ‌ماند، می‌ تواند به طور غیرمستقیم اثرات جدی ‌تری برای سلامتی داشته باشد.

با برداشتن لایه پوست، سد پوستی را تغییر می ‌دهد و در نتیجه عبور مولکول‌ های سمی یا سرطان ‌زای بالقوه، مانند اختلالات غدد درون ریز را تقویت می ‌کند.

علاوه بر این، استفاده از سدیم لوریل سولفات به ویژه در کودکان خردسال توصیه نمی شود. در واقع، پاشش های احتمالی در چشم ها بر رشد چشمی آن ها تأثیر می گذارد و باعث آسیب جبران ناپذیر می شود.

شما می توانید این محصول را از سایت آوا شیمی صبا تهیه کنید.