در این سری از مطالب وبلاگ آواشیمی صبا ما قصد داریم شما را با روغن کرچک و انواع آن آشنا سازیم.

روغن کرچک چیست؟

کرچک نوعی دانه‌ی روغنی است که در واقع میوه‌ی گیاه علفی کرچک می‌باشد. حدود شصت درصد از دانه‌ی کرچک از روغن تشکیل شده و این روغن به دلیل دارا بودن خواص بسیار زیاد برای سلامتی و زیبایی از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.

روغن کرچک یا روغن کاستور یک روغن کاملا طبیعی بوده و به‌طور گسترده در تولید مواد دارویی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گیاه کرچک

در اینجا می خواهیم به بررسی فواید و انواع روغن کرچک بپردازیم.

فواید روغن کاستور

درمان یبوست: رایج‌ترین کاربرد روغن کرچک استفاده از آن برای رفع یبوست است. با خوردن سه قاشق چای خوری از این روغن می‌توانید از شر علائم یبوست خلاص شوید. لازم به ذکر است که مصرف روغن کرچک می‌تواند دارای عوارض جانبی حالت تهوع یا استفراغ باشد.

رفع التهاب مفاصل: روغن کرچک برای رفع ورم مفاصل و آرتروز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن حاوی اسید ریسینولئیک است که کاربرد موضعی آن خاصیت ضد درد و ضد التهاب خواهد داشت. روغن کرچک را به زانو، کف پا و هر جای دیگری که درد می‌کند بمالید و از خاصیت تسکین‌دهنده‌ی آن بهره‌مند شوید.

رفع چین و چروک پوست: این خاصیت روغن کرچک در میان مردم کاملا شناخته‌شده می‌باشد. به همین دلیل از این روغن معمولا در تولید مواد آرایشی مرتبط با پوست استفاده می‌شود. این روغن همچنین باعث بهبود آفتاب‌سوختگی نیز می‌شود و در کرم‌های ضد آفتاب نیز از آن استفاده می‌گردد. درمان جوش، زیگیل، قارچ، زخم و اگزما از دیگر خواص این روغن است.

بهبود سلامت مو و پوست سر: روغن کرچک در رشد مو نیز اثرگذار است. این روغن همچنین به رفع شوره‌ی سر هم کمک می‌کند و دارای اثرات مختلف دیگری بر پوست و موی سر نیز هست. به همین جهت معمولا از آن در تولید شامپوها استفاده می‌شود.

استفاده‌های صنعتی: علاوه بر موارد اشاره شده در بالا از روغن کرچک برای تولید صابون، روغن هیدرولیک، روغن ترمز، رنگ، جوهر، پلاستیک، واکس، مواد براق‌کننده، مواد روان‌کننده، آستر، نایلون، عطر و… نیز استفاده می‌شود.

انواع روغن کرچک

روغن کرچک یا روغن کاستور در دو نوع کلی خوراکی و صنعتی وجود دارد که در ادامه به هرکدام از آنها خواهیم پرداخت.

روغن کرچک خوراکی: این نوع از روغن کرچک عموما به شکل مایع در بطری‌ها و ظروفی با جنس‌های مختلف و در اندازه‌ها و حجم‌های کوچک عرضه می‌شود. در واقع تصور غالبی که مردم از روغن کرچک دارند مربوط به همین نوع خوراکی آن است. این روغن علاوه بر استفاده به‌عنوان افزودنی به غذاها، دارای کاربردهای متنوع دیگری نیز هست که به شماری از آنها در مطالب فوق اشاره شد. اگرچه این نوع از روغن کرچک جهت استفاده‌ی خوراکی تولید و عرضه می‌شود اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند سلامتی شما را تهدید کند و مسمومیت غذایی ایجاد کند.

روغن کرچک صنعتی: روغن کرچک یک ماده‌ی اولیه در تولید انواع محصولات صنعتی و همچنین انجام فرآیندهای مختلف شیمیایی در حوزه‌ی صنعت است. علاوه بر کاربرد در تولید مواد دارویی و آرایشی و بهداشتی، این روغن در تولید پلاستیک، الیاف، رنگ، چسب، گریس لیتیوم، شمع، رنگدانه‌ها، روغن‌های خشک‌کننده و نرم‌کننده و… نیز به کار می‌رود. این روغن همچنین به دلیل دارا بودن قابلیت واکنش شیمیایی با گروه الکل، در تولید انواع مشتقات شیمیایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روغن کرچک

روغن کرچک تصفیه شده

برای استفاده‌ی صنعتی از روغن کرچک باید ابتدا آن را تصفیه نمود. در واقع دو نوع کلی از این روغن وجود دارد: روغن کرچک بکر و روغن کرچک تصفیه شده.

روغن کرچک بکر که به روش پرس سرد استخراج می‌شود کاملا طبیعی و دارای بالاترین کیفیت است و صرفا برای مصارف خوراکی، آرایشی و مراقبت از پوست و مو از آن استفاده می‌شود.

اما این نوع از روغن کرچک برای استفاده‌ی صنعتی مناسب نمی‌باشد چرا که اولا از لحاظ هزینه‌ای به‌صرفه نیست و ثانیا لازم است که در فرآیند تصفیه شماری از اصلاحات روی روغن انجام شود تا آماده‌ی استفاده‌ی صنعتی گردد.

امیدواریم در پایان از مطلب روغن کرچک و انواع آن استفاده لازم را برده باشید.

شما می توانید با مراجعه به سایت آواشیمی صبا روغن کاستور را تهیه کنید.