در این سری از مطالب وبلاگ آواشیمی صبا ما قصد داریم شما را با تیتان (تیتانیوم دی اکسید) و کاربردهای آن آشنا سازیم.

تیتان (تیتانیوم دی اکسید) چیست؟

تیتانیوم دی اکسید حاصل واکنش شیمیایی فلز تیتانیوم با مولکول اکسیژن است. در واقع تیتان حالت اکسید شده‌ی فلز تیتانیوم است. این ترکیب به شکل طبیعی در سنگ‌های معدنی نظیر ایلمنیت، روتیل، آناتاز و بروکیت یافت می‌شود.

تیتان یک ماده‌ی اولیه پرکاربرد صنعتی است و از آن در تولید انواع مختلفی از کالاها استفاده می‌شود. به همین جهت تولید صنعتی این ماده با شتابی فراوان در اقصی نقاط دنیا رو به افزایش است. در حال حاضر سالانه بالغ بر ده میلیون تن تیتان در سراسر دنیا تولید می‌شود. در ادامه به کاربردهای متنوع این ماده‌ی ارزشمند می‌پردازیم.

کاربردهای تیتان

تیتانیوم دی اکسید به طور گسترده در تولید رنگ، لعاب، کاغذ و پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده به عنوان یکی از مهمترین رنگدانه‌های صنعتی شناخته می‌شود و از آن در رنگ‌دهی به پارچه، الیاف، پلاستیک، محصولات آرایشی و بهداشتی و همچنین مواد غذایی استفاده می‌گردد.

تیتان در تولید شیشه و سرامیک‌های شیشه‌ای، سرامیک‌های الکتریکی، کاتالیزورها، واسطه‌های شیمیایی و هادی برق نیز به کار می‌رود. در ادامه به هر کدام از این موارد به طور خلاصه خواهیم پرداخت.

شما میتوانید برای خرید تیتانیوم دی اکسید به سایت آواشیمی صبا مراجعه کنید.

تیتان (تیتانیوم دی اکسید) و کاربردهای آن -1

استفاده از تیتان به عنوان رنگدانه

شاید بتوان گفت مهمترین رنگدانه‌ی سفید که به طور گسترده در تولید صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد ماده تیتانیوم دی اکسید است. این ماده به دلیل روشنایی زیاد و ضریب شکست بالا جهت افزودن به چرخه‌ی تولید صنعتی بسیار مناسب می‌باشد.

از تیتان به عنوان رنگدانه در تولید رنگ‌های نقاشی، خمیردندان، انواع قرص‌ها، انواع مواد خوراکی، پلاستیک، کاغذ، مرکب، پارچه، الیاف، انواع کرم‌های ضد آفتاب و مرطوب کننده و سایر مواد آرایشی، لعاب و شیر خشک استفاده می‌شود.

تیتان همچنین برای علامت گذاری خطوط سفید در زمین‌های تنیس و فوتبال و سایر زمین‌های ورزشی نیز به کار می‌رود.

جالب است بدانید که ناحیه‌ی اگزوز خروجی موشک فضایی ساترن 5 که چندی پیش به فضا پرتاب شد با تیتانیوم دی اکسید رنگ آمیزی شده بود. دلیل این امر آن بود که ستاره شناسان دچار خطای دید مابین این موشک و سیارک‌های آسمانی نشوند.

استفاده از تیتان به عنوان ماده‌ی ضد UV

یکی از ویژگی‌های مهم تیتان برخورداری از شاخص شکست و انعکاس بالا می‌باشد. این ویژگی باعث می‌شود تا این ماده از قابلیت جذب پرتوی فرابنفش برخوردار باشد و در برابر این اشعه دچار تغییر رنگ نشود.

ویژگی ضد UV تیتان سبب شده تا از آن در تولید کرم‌های ضد آفتاب و همچنین پلاستیک‌های مقاوم در برابر پرتوی فرابنفش (UV) استفاده شود. تیتان به دلیل برخورداری از همین ویژگی در تولید بتن و دیگر مواد ساختمانی مقاوم در برابر نور خورشید نیز به کار می‌رود.

استفاده از تیتان به عنوان فوتوکاتالیست

تیتان یک فوتوکالیست است. فوتوکاتالیست‌ها یا کاتالیزورهای نوری موادی هستند که قادرند فوتون‌های نور خورشید را جذب کنند تا از آنها در انواع مختلف فرآیندهای شیمیایی بهره ببرند.

تیتانیوم دی اکسید به عنوان فوتوکاتالیست در تبدیل آب به هیدروژن مورد استفاده قرار می‌گیرد. از هیدروژن تولید شده در این فرآیند می‌توان به عنوان منبع انرژی استفاده نمود. در واقع تیتان یکی از ابزارهای بهره گیری از انرژی تجدیدپذیر خورشیدی است.

تیتانیوم دی اکسید به عنوان فوتوکاتالیست همچنین در تولید شیشه‌های ضد بخار، استریل کردن و ضدعفونی ابزارهای جراحی، سم‌زدایی از فاضلاب‌های شهری، تبدیل کربن دی اکسید به هیدروکربن‌های گازی و… نیز کاربرد دارد.

تیتانیوم دی اکسید همچنین پتانسیل استفاده به عنوان هادی مختلط برقی را نیز دارا می‌باشد. این ماده به دلیل برخورداری از ترکیب یونی قوی و رسانایی الکتریکی الکترون‌های آن می‌تواند به عنوان یک هادی برق مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

امیدواریم در پایان از مطلب تیتان (تیتانیوم دی اکسید) و کاربردهای آن لذت برده باشید.

همچنین شما میتوانید با مراجعه به سایت آواشیمی صبا این محصول را مشاهده ، بررسی و خرید نمایید.