در این سری از مطالب وبلاگ آواشیمی صبا قصد داریم شما را با امولسی فایرها و انواع آنها آشنا سازیم. امولسی فایرها انواعی از مواد افزودنی هستند که به منظور مخلوط کردن دو ماده ناسازگار با یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

امولسی فایرها چیستند؟

همانطور که گفتیم، امولسی فایرها انواعی از مواد افزودنی هستند که به منظور مخلوط کردن دو ماده ناسازگار با یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع کاربرد این افزودنی ها مخلوط کردن موادی با یکدیگر است که در حالت عادی با هم مخلوط نمی شوند، یا مخلوط شدن آنها به سختی صورت می گیرد.

مهمترین مثال دو ماده مخلوط نشدنی روغن و آب است. مهمترین کاربرد امولسی فایرها نیز استفاده به عنوان افزودنی غذایی جهت ترکیب کردن و منسجم کردن بافت آن دسته از مواد غذایی است که از چربی و آب در ساختار آنها استفاده شده است.

جلوگیری از ایجاد بلور در سطح محصولات غذایی، کاهش میزان چسبندگی و افزایش قوام محصول از جمله دیگر اثرات امولسی فایرها می باشند.

شما میتوانید برای خرید امولسی فایرها به سایت آواشیمی صبا مراجعه کنید.

امولسی فایر

انواع امولسی فایرها

امولسی فایرها بر اساس یک دسته بندی کلی به دو گروه روغن در آب و آب در روغن تقسیم می شوند. نوع روغن در آب به شکل قطرات روغن معلق در پایه آبی است. و نوع آب در روغن نیز به شکل قطرات آب بسیار کوچک در پایه چربی می باشد. نوع اول حالتی شبیه به شیر یا لوسیون بدن دارد. اما نوع دوم بسیار غلیظ و چرب است.

امولسی فایرها بر اساس منابع تهیه نیز به دو نوع طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند. نوع طبیعی این افزودنی ها در تولید مواد غذایی و دارویی و آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد. درحالیکه نوع مصنوعی امولسی فایرها معمولا در تولید رنگ، مایعات اطفاء حریق و محصولات صنعتی به کار گرفته می شوند. از جمله مهمترین امولسی فایرهای با منبع طبیعی می توان به زرده تخم مرغ، لسیتین سویا، خردل، مونو گلیسیرید، دی گلیسیرید، تری سدیم فسفات و پلی سوربات اشاره کرد.

امولسی فایرها بر اساس بار نیز به سه نوع کاتیونی، آنیونی و غیر یونی تقسیم می شوند. انواع کاتیونی که دارای بار مثبت هستند در محلول هایی با pH پایین مورد استفاده قرار می گیرند. انواع آنیونی (دارای بار منفی) در محلول های قلیایی استفاده می شوند. و انواع غیر یونی نیز انواع بدون بار هستند و معمولا جهت افزایش پایداری یک امولسیون به کار گرفته می شوند.

انواع امولسی فایرها

کاربردهای امولسی فایرها

امولسی فایرها در انواع گسترده ای از مواد غذایی به عنوان افزودنی مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این مواد می توان به انواع نان، انواع سس ها، بستنی، انواع کیک، شیرینی و شکلات اشاره نمود.

از این افزودنی ها همچنین در تولید انواع مختلف مواد آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می شود. چرا که در فرآیند تولید این مواد همواره نیاز به مخلوط کردن آب و روغن با یکدیگر وجود دارد. از امولسیفایر در تولید انواع لوسیون، کرم، شامپو، عطر و سایر محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می گردد.

صنعت داروسازی نیز یکی دیگر از موارد کاربرد امولسی فایرها محسوب می شود. این مواد در تولید انواع پماد، شربت و ژل دارویی مورد استفاده قرار می گیرند. در صنعت تولید رنگ نیز به طور گسترده از امولسیفایرها جهت اتصال رنگدانه ها به آب و پراکندگی یکنواخت رنگ استفاده می گردد.

اسپن 60 و اسپن 80 از جمله پرکاربردترین امولسی فایرها می باشند.

سخن پایانی

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره امولسی فایرها و انواع و کاربردهای مختلف آنها می توانید به وب سایت آواشیمی صبا مراجعه کنید. شرکت آواشیمی صبا، وارد کننده مواد دارویی در ایران است و با دارا بودن اعتبار و سابقه ای طولانی در این حوزه، بهترین کیفیت ممکن را برای بازارهای داخلی به ارمغان آورده است.