در این سری از مطالب وبلاگ آواشیمی صبا قصد داریم شما را با الکل ایزوپروپیل 99% و کاربردهای آن آشنا سازیم. در مطلب پیش رو به معرفی الکل ایزوپروپیل و بررسی موارد استفاده و کاربردهای این ماده در صنایع مختلف می پردازیم.

الکل ایزوپروپیل چیست؟

الکل ایزوپروپیل یک ترکیب شیمیایی متشکل از اتم های کربن، هیدروژن و اکسیژن است. شکل ظاهری این ماده به حالت مایع بی رنگ است و به شدت نیز فرار و مشتعل می باشد. این الکل بویی بین استون و اتانول دارد و در دمای بالای دوازده درجه سانتی گراد قابلیت اشتعال دارد. بخار این الکل می تواند باعث تحریک چشم، بینی و گلو گردد.

الکل ایزوپروپیل در غلظت های مختلف در بازار موجود است و دارای کاربردهای وسیع صنعتی می باشد. در ادامه به بررسی کاربردهای ایزوپروپیل 99% می پردازیم.

همچنین شما میتوانید برای خرید ایزوپروپیل الکل 99 درصد به سایت آواشیمی صبا مراجعه کنید.

الکل ایزوپروپیل 99%

کاربردهای الکل ایزوپروپیل 99%

الکل ایزوپروپیل 99% یک ضدعفونی کننده بسیار قدرتمند است. از این ماده به طور گسترده جهت ضد عفونی کردن ابزار جراحی، تجهیزات آزمایشگاهی، تجهیزات دندانپزشکی و تجهیزات بیمارستانی استفاده می گردد. همچنین ضد عفونی کردن دست ها پیش از عمل جراحی نیز با این الکل صورت می گیرد. این الکل در تولید بسیاری از مواد شوینده و ضد عفونی کننده صنعتی و خانگی و علی الخصوص شیشه پاک کن ها به کار گرفته می شود. این ماده یک ضد باکتری بسیار قوی است و می توان از آن جهت ضد عفونی کردن زخم ها نیز استفاده کرد. این ماده همچنین در محلول های پانسمان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

الکل ایزوپروپیل به علت دارا بودن نقطه انجماد پایین در تولید ضد یخ خودرو به کار گرفته می شود. همچنین از این ماده در سیستم های ترمز هیدرولیکی جهت از بین بردن آثار روغن ترمز استفاده می شود. این ماده در ساخت مایعات مخصوص شستشوی خودرو نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

الکل ایزوپروپیل 99% یک حلال بسیار قوی است و در صنایع گوناگون به عنوان حلال به کار گرفته می شود. از این الکل به طور ویژه در تولید مواد آرایشی، لوسیون ها و دئودورانت ها به عنوان حلال استفاده می گردد. این الکل همچنین در تولید روغن ها و جوهرهایی که دارای ویژگی خشک شدن سریع هستند نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

از جمله کاربردهای آزمایشگاهی این الکل می توان به استفاده از آن در استخراج DNA، استفاده در فرآیند پردازش بافت و همچنین عامل نگهدارنده در نمونه های بیولوژیکی اشاره نمود.

استفاده در تولید عطر، صابون، استون، گلیسرول، گریس، آفت کش ها، حشره کش ها، استفاده موضعی جهت کاهش درد و التهاب عضلات، رنگ زدایی و چربی زدایی از فلزات و همچنین پاک کردن سطوح لوازم الکترونیکی از دیگر کاربردهای الکل ایزوپروپیل 99% هستند.

خطرات احتمالی الکل ایزوپروپیل 99%

الکل ایزوپروپیل یک ماده سمی و غیر خوراکی است. این ماده همانطور که گفته شد به شدت مشتعل است و در دماهای پایین نیز می تواند در صورت مجاورت با کوچک ترین جرقه آتش بگیرد. این ماده را همچنین می بایست از زخم های مربوط به آفتاب سوختگی پوست و سایر التهابات پوستی دور نگه داشت.

ترکیب الکل ایزوپروپیل با مواد سفید کننده باعث آزاد شدن گازهای بسیار سمی می گردد و لازم است که اکیدا از تماس این دو ماده با یکدیگر جلوگیری کرد. همچنین در صورت تماس این الکل با چشم می بایست به طور دقیق چشم ها را با مقادیر زیادی آب شستشو داد.

با توجه به این خطرات لازم است که حتما الکل ایزوپروپیل را دور از دسترس کودکان نگه داشت.

کلام آخر

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره الکل ایزوپروپیل 99% و موارد استفاده و کاربردهای آن می توانید به وب سایت آواشیمی صبا مراجعه نمایید. شرکت آواشیمی صبا، برند معتبر وارد کننده مواد اولیه دارویی است و دارای سابقه ای طولانی در این حوزه می باشد. این شرکت اکنون بیش از بیست سال است که در زمینه واردات مواد اولیه دارویی فعال است و بالاترین کیفیت و بهترین خدمات را در این حوزه عرضه می نماید.